„Iki kitos techninės apžiūros atlaikys“ – taupių, bet ne itin atsakingų vairuotojų itin mėgstamas automobilio techninės būklės vertinimas. Tai gali būti taikoma visiems transporto priemonės mazgams, tačiau dažniausiai naudojama kalbant apie važiuoklę. Greta to, kad toks mąstymas iš esmės yra neteisingas, t.y. automobilių pakabos techninių apžiūrų centruose yra tikrinamos labai kruopščiai, neskiriant pakankamai dėmesio važiuoklei keičiasi valdymo savybės, o važiavimas tampa nekomfortiškas ir netgi pavojingas. Vienos ar keleto detalių keitimas daugeliu atvejų gali leisti išvengti gerokai rimtesnių padarinių.
Idealiu atveju važiuoklės komponentų būklę reikėtų tikrinti reguliariai. Ir važiuoklės remontas turėtų būti atliekamas reguliariai. Ypatingos žinios ar specialūs įrankiai tam nėra būtini, tačiau reikėtų patikimo domkrato, galingesnio už telefono žibintuvėlį apšvietimo prietaiso, laužtuvo arba tvirto metalinio strypo ir rakto, kuriuo galėtumėte atsukti ratus.
Įspėjamieji signalai – nemalonūs garsai
Jei jau prireikė kelti automobilį ir tikrinti, kaip atrodo pakabos detalės, labai tikėtina, kad kiek anksčiau išgirdote pirmuosius įspėjimus. Dažniausiai tai ne patys maloniausi garsai, kaip antai bildesys, ūžesys, cypimas, barškėjimas ir kt. Savaime suprantama, ignoruoti jų negalima, kadangi tai potencialiai gali baigti skaudžiu eismo įvykiu. Net jei važiuoklės būklė nėra itin bloga, ilgesnį laiką ja nesirūpinant pasikeičia automobilio valdymo savybės, o tai taip pat turi neigiamą įtaką eismo saugumui.
Patyrę vairuotojai pirmuosius galimo gedimo požymius pajunta dar prieš išgirsdami nieko gero nežadančius garsus. Labiausiai tai išduoda važiavimas užmiestyje maksimaliu leistinu greičiu: įveikiant posūkį ar persirikiuojant automagistralėje automobilis gali šiek tiek reaguoti vangiau į vairo pasukimą, o kraštutiniais atvejai netgi juntamas „plaukiojimas“. Pastaruoju atveju automobilis sunkiau išlaiko pasirinktą trajektoriją.
Kadangi moderniuose automobiliuose naudojamos daugiasvirtės pakabos, sudilus vienai detalei papildoma arba pagal konstrukciją nenumatyta apkrova tenka kitoms, todėl jų naudojimo resursas ima sparčiai sekti. Nuo to nėra apsaugoti ir senesni automobiliai, kuriuose naudojamos itin populiarios konstrukcijos, pavyzdžiui, su dvigubomis trikampėmis svirtimis priekyje, yra tvirtesnės, tačiau jokiu būdu ne amžinos.
Pradinę patikrą galima atlikti ir savarankiškai
Važiuoklės dalys jungiasi tarpusavyje ir tai itin pastebima priekyje, kuri dėl vienos pažeistos detalės greičiau pradeda dilti kitos. Tai galioja vairo traukėms, lankstams, svirtims, guminėms įvorėms, amortizatoriams ir kitoms dalims. Įtarus galimą gedimą reikėtų užsiregistruoti apsilankymui servise. Ši greitai teikiama paslauga nėra brangi ir leidžia labai greitai gauti visus atsakymus apie būtiną važiuoklės remontą. Autoservise Toptis galime Jums garantuoti kokybiškas vairo traukes ketimo, ratų suvedimo, granatos keitimo, amortizatorių keitimo, guolių keitimo, sailenblokų keitimo, šarnyrų keitimo, spyruoklių keitimo paslaugas.
Jei viską visgi norisi atlikti patiems, pradėti reikėtų nuo vizualinės apžiūros. Galima atlikti ir vairuotojų mėgstamą amortizatorių patikrinimą. Paspaudus bet kurį kampą tvarkinga pakaba turėtų labai greitai sugrįžti į neutralią padėtį. Pernelyg ilgai trunkantis automobilio lingavimas reiškia, kad greičiausiai teks keisti sudilusius amortizatorius.
Pakėlus automobilį nereikėtų skubėti nuimti rato. Vietoje to suimkite ratą ir staigiais judesiais patikrinkite standumą. Tai aktualiausia tikrinant priekinę pakabą, o jei juntamas laisvumas, greičiausiai teks keisti vairo traukes. Nuėmę ratą ir įsitaisę po automobiliu gerai apšvieskite pakabos detales ir vizualiai jas apžiūrėkite. Dažniausi gedimai – sutrūkusios gumos arba prasisunkianti alyva, tačiau atskirai atvejai gali pasitaikyti ir skilimų ar netgi lūžimų.
Jei viskas atrodo tvarkingai, neliesdami guminių detalių su laužtuvu patikrinkite detalių tvirtinimo standumą. Jokie komponentai neturėtų būti laisvi ir klibėti. Tikrindami priekinę pakabą taip pat galite pakartoti šį procesą susukę vairą kiek įmanoma į kairę, o po to – į dešinę. Nesudėtinga važiuoklės apžiūra turėtų suteikti pradinę informaciją apie būtiną remontą.
Kurios detalės dyla labiausiai?
Specialistai atkreipia dėmesį, kad dažniausi automobilio važiuoklėje sudyla amortizatoriai, svirtys, traukės, įvorės, šarnyrai ir ratų guoliai. Itin juntami amortizatorių gedimai, kadangi bent vienam iš jų neatliekant savo funkcijos juntamai suprastėja važiavimo komfortas. Šiuo atveju taip pat neužtikrinamas optimalus sukibimas su kelio danga. Įvertinti, ar dar veikiantys, tačiau abejonių keliantys amortizatoriai atitinka rekomenduojamas technines charakteristikas gali tik kvalifikuoti specialistai.
Išsamią važiuoklės patikrą – diagnostiką įmanoma atlikti tik servise. Patikrinę lankstus, gumines pavaros ir stabilizatorių įvores kvalifikuoti meistrai taip pat įvertins, ar nereikėtų keisti ir ratų guolių. Pastarųjų gedimus galima įtarti pirmą kartą išgirdus ūžesį ar švilpimą. Nuolatos girdimas garsas vėliau gali virsti vibracija. Guolių keitimas – ganėtinai sudėtingas procesas, kurį rekomenduojama patikėti tuo užsiimantiems specialistams.
Nereikėtų praleisti pro akis ir kampinio greičio lankstų, liaudyje dar vadinamų granatomis. Svarbu įsitikinti, kad nesuplyšusi yra ne tik vidinė, bet ir išorinė guma, kadangi ji taip pat neleidžia išbėgti alyvai ir užkerta kelią purvui. Visgi galimi atvejai, kuomet gumos atrodo tvarkingai, tačiau kampinio greičio lankstas sulūžęs. Tokius atvejus savarankiškai nustatyti yra sunkiau, o šių detalių gedimus geriausiai išduoda sukant vairą į vieną ar kitą pusę girdimas traškesys.
Taigi, ne tik automobilio paruošimas terchninei apžiūrai turi būti atsakingas. Kiekviena diena kelyje, kiekviena kelionė – turi būti saugi, nekelti pavojaus nei vairuotojui, nei kitiems eismo dalyviams. Vairuokime saugiai.