Jei automobilio elektros įranga streikuoja, o rytais tampa vis sudėtingiau užvesti variklį, visų problemų priežastis gali būti nusilpęs akumuliatorius. Drauge su generatoriumi tai yra dvi svarbiausios detalės užtikrinančios, kad viskas veikia taip, kaip turėtų. Vienai iš jų neveikiant pilnu pajėgumu sutrinka oro kondicionieriaus, multimedijos įrangos ir netgi centrinio užrakto bei elektra valdomų langų veikimas. Baterijai visiškai nusilpus nutiks blogiausia – vieną dieną tiesiog nebegalėsite užvesti variklio.
Idant išvengtumėte tokio nemalonaus siurprizo, rekomenduojama reguliariai tikrinti akumuliatoriaus būklę. Naujas akumuliatorius optimalias darbines charakteristikas turėtų išlaikyti mažiausiai trejus metus, tačiau viskas priklauso nuo to, kaip jis yra naudojamas. Vairuojant automobilį ekstremalaus klimato sąlygomis, kai labai šalta arba itin karšta, dažnai visureigiu šturmuojant bekelę arba sujungiant daugybę papildomų elektros prietaisų baterijos tarnavimo laikas gali pastebimai sutrumpėti.
Tiksliai nusakyti akumuliatoriaus tarnavimo laiką sunkiai įmanoma, todėl susidūrus su pirmaisiais elektros įrangos darbo sutrikimais svarbu nustatyti, ar problemos kyla tikrai dėl jo. Kaip įprasta tokiais atvejais, gedimo reikia ieškoti nuo pradinio šaltinio.
Įprastai apie galimą generatoriaus gedimą ar nepakankamą akumuliatoriaus įtampą pranešą prietaisų skydelyje užsidegusi lemputė. Gali būti, kad užvedus automobilį ji užgęsta, tačiau tai dar nereiškia, kad viskas gerai. Papildomai galimas elektros įrangos problemas išduoti gali prigesęs salono apšvietimas ar silpniau šviečiantys automobilio žibintai.
Kaip patikrinti akumuliatorių su multimetru?
Paprasčiausias būdas patikrinti akumuliatoriaus būklę – pamatuoti jo įtampą naudojantis multimetru. Tai ganėtinai paprastas prietaisas, kuris greitai parodys akumuliatoriaus pajėgumą duotuoju metu. Savaime suprantama, ne kiekvienas vairuotojas turi po ranka multimetrą, tačiau rūpinantis automobilio technine būkle ir dalį remonto darbų atliekant savarankiškai jis gali labai praversti. Tokį prietaisą galima įsigyti daugumoje elektronikos prekių parduotuvių, o paprasčiausi kainuoja mažiau nei 10 eurų.
Atkreipiame dėmesį, kad prieš tikrinant akumuliatorių reikėtų įjungti automobilio žibintus ir palaikyti juos įjungtus maždaug dvi minutes, o po to išjungti.
Jei naudojamas paprasčiausias multimetras, siekiant maksimalaus matavimo tikslumo, įtampą reikėtų nustatyti ties 15 arba 20 voltų padala. Tuomet telieka raudoną multimetro laidą prijungti prie raudono akumuliatoriaus gnybto, o juodą – prie juodo. Jei neįjungti jokie elektros prietaisai, multimetro parodymas turėtų siekti nuo 12,5 iki 12,6 volto. Įsijungus salono apšvietimui arba grojant muzikai šis rodiklis gali būti ir šiek tiek mažesnis.
Jei multimetras rodo mažesnę nei 12 voltų įtampą, akumuliatoriaus keitimas neišvengiamas. Parodymams esant diapazone nuo 12,3 iki 12,5 voltų akumuliatorių reikėtų papildomai įkrauti.
Neatjungus multimetro laidų reikėtų paprašyti, kad kažkas užvestų variklį. Patiems to padaryti nepavyks, kadangi reikia stebėti akumuliatoriaus įtampą užvedimo momentu. Įtampa neturėtų kristi žemiau 10 voltų, o jei parodymas visgi mažesnis, akumuliatorius jau nepalaiko pakankamai didelės įtampos.
Kaip patikrinti akumuliatorių be papildomų priemonių?
Kaip jau minėjome, turint multimetrą baterijos būklės patikrinimas yra itin paprastas ir lengvas darbas, tačiau labai skubant ar tuo atveju, jei esate kažkur toli nuo namų, gali tekti apsieiti ir be papildomų prietaisų.
Tokiu atveju baterijos būklės patikrinimą reikėtų pradėti nuo apžiūros – įsitikinkite, kad nėra elektrolito nutekėjimo, o pats korpusas neišsipūtęs. Taip pat verta pažiūrėti, ar ant gnybtų nėra korozijos požymių, o pastebėjus juos pašalinti.
Prieš tolimesnį patikrinimą reikėtų įjungti žibintus ir neužvedus automobilio variklio palikti juos įjungtus maždaug 15 minučių. Tuomet neišjungę žibintų užveskite variklį ir stebėkite, kas vyksta. Šiuo atveju taip pat gali prireikti pagalbininko. Jei akumuliatorius geras, užvedant variklį degančių žibintų šviesos intensyvumas turėtų tik akimirkai susilpnėti. Kita vertus, jei žibintai stipriai prigęsta arba trumpam visiškai nustoja šviesti, o taip pat jei tuo pat metu pasigirsta neįprasti garsai, akumuliatorius jau neperduoda pakankamai didelės įtampos ir jį teks keisti.
Savaime suprantama, antrasis būdas nėra itin tikslus, tačiau tai geras praktinis pavyzdys, kad akumuliatoriaus būklę galima patikrinti ir be papildomų priemonių.
Nepriklausomai nuo akumuliatoriaus būklės patikrinimo būdo, nepatenkinami rezultatai turėtų baigtis jo keitimu. Nustačius, kad su akumuliatoriumi viskas gerai, tačiau toliau pastebint elektros sistemos problemas, reikėtų atkreipti dėmesį į kitą potencialų kaltininką – generatorių. Labai tikėtina, kad gali prireikti generatoriaus remonto.