Prietaisų skydelyje užsidedanti akumuliatoriaus lemputė niekada nėra geras ženklas, tačiau ne visi vairuotojai žino, ką šis indikatorius iš tiesų reiškia ir kaip nustatyti dažniausiai pasitaikančius elektros sistemos gedimus. Vienas iš dažniausiai pasitaikančių klausimų – kaip atskirti, ar ši lemputė įspėja apie išsikrovusį akumuliatorių, ar praneša apie generatoriaus gedimą?
Svarbu pažymėti, kad nors baterijos lemputė prietaisų skydelyje praneša apie visus su automobilio elektros sistema susijusius gedimus, dažniausias visos problemos prasideda nuo akumuliatoriaus arba generatoriaus.
Kokią funkciją atlieka automobilio akumuliatorius?
Pagrindinė automobilyje montuojamo akumuliatoriaus funkcija – suteikti pakankamai energijos variklio užvedimui. Greta to, akumuliatorius taip pat veikia ir kaip atsarginis elektros prietaisų energijos šaltinis, kuris naudojamas tuomet, kai generatorius veikia ne visu pajėgumu. Taip būna esant žemiems variklio sūkiams, todėl akumuliatorius intensyviau naudojamas vairuojant mieste. Dažni sustojimai ir stovėjimas spūstyje lemia papildomą apkrovą akumuliatoriui. Akumuliatorius taip pat maitina sistemas, kurios turi veikti išjungus degimą, pavyzdžiui, signalizaciją arba vaizdo registratorių.
Įprastai variklio užvedimui prireikia nuo 400 iki 600 amperų stiprumo srovės, tačiau didesnio darbinio tūrio motoras gali pareikalauti ir iki 2000 amperų. Mažesniems benzininiams varikliams įprastai užteks mažesnės srovės, tačiau galingiausiems dyzeliniams motorams gali prireikti itin našaus akumuliatoriaus.
Dėl užvedimo momentu akumuliatoriui tenkančios didžiulės apkrovos visa sistema sukurta taip, kad po užvedimo jis būtų kuo greičiau įkraunamas. Užvedant variklį keletą kartų paeiliui ir kiekvieną kartą pilnai neįkraunant akumuliatoriaus šis gali prarasti savo technines charakteristikas, o jo savaiminė iškrova pastebimai padidės.
Kokie simptomai išduoda akumuliatoriaus problemas?
Aiškiausiai pastebimas pasenusio akumuliatoriaus simptomas – neužsivedantis variklis. Jei pasukus raktelį ar paspaudus užvedimo mygtuką nieko neįvykstą, tai aiškus signalas, kad Jūsų automobilio akumuliatorius yra visiškai išsikrovęs. Jei bandydami užvesti variklį išgirstate spragtelėjimą, tačiau alkūninis velenas nesisuka, tai taip pat gali būti ženklas, kad nors energijos dar šiek tiek yra, tačiau akumuliatorius jau beveik miręs.
Geras šio gedimo indikatorius yra ir labai lėtas alkūninio veleno sukimasis bandant užvesti variklį. Su šia problema itin dažnai susiduria atšiauraus klimato šalyse gyvenantys vairuotojai, kadangi esant žemai temperatūrai padidėja alyvos klampumas, o akumuliatoriaus startinė srovė sumažėja. Žiemišką problemą atskirais atvejais galima išspręsti pašildant variklio karterį.
Kokios yra generatoriaus funkcijos?
Generatorius gamina elektros energiją, kuria maitinami automobilio elektros prietaisai ir tuo pat metu įkraunamas akumuliatorius. Darbinė generatoriaus įtampa siekia nuo 13 iki 14,5 voltų, o srovė priklausomai nuo modelio gali skirtis. Daugumos lengvųjų automobilių generatorių srovės stipris siekia nuo 130 iki 200 amperų, tačiau siūlomos ir detalės, kurių srovės stipris siekia iki 400 amperų. Tokio generatoriaus gali prireikti automobilyje sumontavus galingą garso sistemą, kadangi dėl papildomo energijos poreikio standartinis mazgas ne visuomet užtikrins pakankamą akumuliatoriaus įkrovimą.
Generatoriai ne visuomet veikia maksimaliu pajėgumu. Varikliui dirbant tuščia eiga, pavyzdžiui, stovint spūstyje ar prie šviesoforo, sūkiai yra pernelyg žemi tam, kad generatorius gamintų maksimalų energijos kiekį. Tuomet srovė nukreipiama variklio degimo sistemai ir svarbiausių mazgų, kaip antai ventiliatorius ar vandens siurblys, veikimui. Taip pat nenutraukiamas ir šildymo arba vėdinimo sistemos darbas, tačiau akumuliatorius nėra pilnai įkraunamas.
Kaip atpažinti generatoriaus gedimą?
Vienas iš aiškiausių prastai veikiančio generatoriaus ženklų – priklausomai nuo važiavimo greičio ryškiau arba silpniau šviečiantys automobilio žibintai arba salono apšvietimas. Tai ryškus signalas, kad generatorius nebepalaiko pastovios įtampos. Jei neįprastai pradeda veikti ir kita elektros įranga, o atskiri prietaisai netikėtai išsijungia ir vėl įsijungia, tai dar vienas simptomas pranešantis apie tai, kad jau atėjo laikas patikrinti generatorių. Galimai jau reikalingas generatoriaus remontas.
Jei išsikrovus akumuliatoriui automobilis neužsiveda, pabandykite pasinaudoti užvedimo laidais. Jei variklis užsiveda, tačiau labai gretai vėl užgesta, tai taip pat yra lengvai atpažįstamas generatoriaus gedimo simptomas. Ši detalė turi palaikyti degimą, todėl užgesus varikliui galima įtarti su šiuo mazgu susijusią problemą.
Kaip atskirti akumuliatoriaus ir generatoriaus gedimus?
Situacijos vertinimą reikėtų pradėti nuo akumuliatoriaus įtampos patikrinimo. Tam galite naudoti paprasčiausią multimetrą, kurį galite įsigyti kiekvieno automobilių prekių parduotuvėje. Tvarkingo akumuliatoriaus įtampa siekia apie 12,6 volto, o jei šis rodiklis yra mažesnis jį reikėtų aptikrinti artimiausiame servise.
Jei įtariate, kad akumuliatorius praranda darbines charakteristikas, pilnai jį įkraukite, palikite stovėti visą dieną ir po to dar kartą pamatuokite įtampą. Jei pastebimas ženklus jos sumažėjimas, galite būti tikri, kad akumuliatorių reikės keisti.
Norėdami patikrinti generatorių užveskite automobilį ir naudodami multimetrą pamatuokite įtampą tarp akumuliatoriaus gnybtų. Jei įtampa siekia nuo 13 iki 14,5 volto, generatorius krauna taip, kaip numatyta. Papildomai galima pamatuoti, ar generatorius užtikrina pakankamą srovę esant apkrovai. Jei įtampa nesiekia 13 voltų arba pastebimai svyruoja, galima įtarti generatoriaus gedimą. Nuodugnesniam patikrinimui generatorių teks išmontuoti, o šį darbą geriausia patikėti kvalifikuotiems meistrams.
Automobilių elektrikai gali greitai nustatyti, ar gedimas susijęs su generatoriumi. Atskirais atvejais tai taip pat gali būti susiję su generatorių ir akumuliatorių jungiančių laidų pažeidimais.
Autoservise TOPTIS kviečiame atlikti šiuos darbus: vairo traukės keitimas, ratų suvedimas, granatos keitimas, amortizatorių keitimas, guolių keitimas, sailenblokų keitimas, šarnyrų keitimas, spyruoklių keitimas, šarnyrų restauravimas, sankabos keitimas, smagračio keitimas, stabdžių remontas, starterių remontas.