Daugeliui iki skausmo pažįstama situacija, kuomet per naktį palikus automobilį su įjungtomis šviesomis arba ilgesnį laiką klausantis muzikos iškylaujant gamtoje, kitą rytą nepavyksta jo užvesti. Tempimas ar stūmimas ne visuomet patogus, o jei automobilis su automatine transmisija – apskritai neįmanomas. Geriausias būdas tuomet atgaivinti automobilį neišimant akumuliatoriaus – pasinaudoti užvedimo laidais, tačiau reikėtų žinoti, kaip tai atlikti teisingai.
Natūralu, kad tokiam užvedimui reikalingas antras automobilis su neišsikrovusiu akumuliatoriumi. Pagalbininkas turėtų privažiuoti pakankamai arti, idant užtektų įkrovimo laidų ilgio, bet tuo pat metu automobilių buferiai ar kitos detalės neturėtų liestis. Kai kuriuose modeliuose akumuliatorius montuojamas bagažinėje, todėl planuodami šią gelbėjimo misiją turėkite tai omenyje.
Teisingas laidų prijungimas – pusė darbo
Prieš prijungiant užvedimo laidus taip pat reikėtų išjungti degimą ir dėl visa ko išimti iš spynelių raktelius. Kitas žingsnis – rasti teigiamą (pliuso ženklas, raudonas laidas) ir neigiamą (minuso ženklas, juodas laidas) gnybtus ant abiejų akumuliatorių. Ant kiekvieno iš jų tuomet dedami atitinkamos spalvos užvedimo laidų gnybtai, liaudyje dar vadinami „krokodilais“.
Reikėtų įsitikinti, kad užtikrinamas pakankamai geras kontaktas tarp akumuliatoriaus gnybtų ir laidų antgalių. Jei akumuliatoriaus gnybtai švarūs, o laidų tvirtinimo elementų spyruoklės nėra praradusios standumo, problemų dėl to kilti neturėtų. Abejojant galima šiek tiek pajudinti „krokodilų“ rankenėles ir įsitikinti, kad nėra pernelyg didelio laisvumo.
Raudoną laidą pirmiausiai reikėtų prijungti prie išsikrovusio akumuliatoriaus. To priežastis paprasta – dėl mažesnio saugomo energijos kiekio taip bus saugiau. Juodą įkrovimo laidą reikėtų padėti taip, kad jis neliestų žemės ar metalinių kėbulo detalių. Geriausia vieta – bet kuris plastikinis variklio skyriaus paviršius.
Tuomet raudonas įkrovimo laidas prijungiamas prie akumuliatoriaus, kuris bus naudojamas energijos perdavimui, teigiamo gnybto, o juodas – prie neigiamo. Užbaigiant šį darbą juodas įkrovimo laido antgalis dedamas ne ant neigiamo išsikrovusio akumuliatoriaus gnybto, o prie įžeminimo. Jungiant juodą laidą tiesiai prie neigiamo gnybto pasirodys kibirkštis, kuri gali uždegti susikaupusias dujas ir sukelti gaisrą. Tai nutinka nedažnai, tačiau rizika yra visiškai reali, kadangi senuose akumuliatoriuose gali susidaryti šiek tiek vandenilio dujų, kurios galiausiai patenka į aplinką.
Atskiruose modeliuose įrengiami specialiai užvedimo laidams skirtingi įžeminimo taškai. Dažnai tai būna nedidelė briauna greta variklio gaubto užrakto. Jei specialaus įžeminimo taško nėra, juodą užvedimo laido antgalį reikėtų prijungti prie metalinio paviršiaus, tačiau tai neturėtų būti tiesiogiai prie elektros įrangos prijungta arba varikliui veikiant judanti detalė. Saugus pasirinkimas įprastai yra amortizatorių tvirtinimo varžtai – šios metalinės detalės saugiu atstumu nutolusios nuo akumuliatoriaus.
Prijungiant įkrovimo laidus jų antgaliai neturėtų liestis tarpusavyje. Jei naudojami ilgesni laidai, taip pat reikėtų įsitikinti, kad užvedant variklį jie nesilies prie judančių detalių, pavyzdžiui, radiatorių aušinančio ventiliatoriaus ar paskirstymo dirželio.
Jei nepavyksta užvesti iškart, palaukite
Užvedus pagalbininko automobilį reikėtų leisti varikliui padirbėti bent dvi minutes ir tuomet taip pat bandyti užvesti transporto priemonę, kurios akumuliatorius išsikrovęs. Jei viskas pavyko, visų pirma reikia atjungti juodą įkrovimo laidą nuo automobilio, kuris buvo gaivinamas, įžeminimo. Tuomet nuimamas to pačios pusės raudonas įkrovimo laidas. Nuo įkrovimui naudoto akumuliatoriaus pirmiausia rekomenduojama nurimti raudoną, o tuomet juodą laidą.
Gali nutikti taip, kad prijungus įkrovimo laidus ir užvedus automobilį su įkrautu akumuliatoriumi starteris suksis, tačiau transporto priemonės, kuriai suteikiama pagalba, vis tiek neužsives. Tuomet reikėtų bent penketą minučių palaukti, kol kito automobilio perduodama elektros energija įkraus jūsų akumuliatorių. Tuomet galima bandyti dar kartą.
Jei ir po ilgesnio laukimo dar šiek tiek trūksta energijos, kitame automobilyje sėdintis pagalbininkas gali padidinti variklio sūkius iki maždaug 2000 aps./min. ir palaikyti juos tokiame lygyje. Generatorius tuomet suksis greičiau ir perduos daugiau energijos, kurią galėsite panaudoti užvesdami savo automobilį. Situaciją gali pakeisti ir geresnis prijungimas prie įžeminimo užvedamo automobilio variklio skyriuje. Jei visa tai nepadeda, greičiausiai bus neišvengiamas akumuliatoriaus keitimas.