Automobilio termostatas – per ilgą laiką ne itin pasikeitusi ganėtinai paprasta, tačiau labai svarbi variklio detalė. Jis reguliuoja aušinimo skysčio srautą ir esant skirtingoms sąlygoms palaiko optimalią darbinę temperatūrą.
Įvykus gedimui termostatas nebeužsidaro arba nebeatsidaro. Varikliui tai žalinga abiem atvejais, o ypatingai pavojinga yra padėtis, kuomet užsikerta užsidaręs termostatas. Norint išvengti rimtų problemų, pavyzdžiui – variklio remonto, reikėtų žinoti, kaip ši detalė veikia ir gebėti atpažinti pagrindinius gedimo požymius.
Kaip veikia termostatas?
Pagrindinė termostato funkcija – valdyti į variklį patekančio aušinimo skysčio srautą. Užvedus variklį, kol jis šaltas, aušinimo skystis lieka mažajame apytakos rate. Tai leidžia greičiau pasiekti darbinę temperatūrą. Ilgesnį laiką dirbant varikliui ir kylant temperatūrai atsidaręs termostatas atveria didįjį apytakos ratą. Tuomet šiltesnis aušinimo skystis patenka į radiatorių, iš kurio atvėsintas vėl teka į variklį.
Per kiek laiko termostatas atsidaro, priklauso nuo variklio apkrovos. Jei užvestas automobilis stovi vietoje, o variklis dirba tuščia eiga termostatas atsidarys vėliau nei važiuojant.
Verta pažymėti, kad iš tiesų varikliui dirbant termostatas niekada nebūna visiškai atsidaręs ar uždarytas. Valdant aušinimo skysčio srautą šis vožtuvas palaipsniui artėja prie vienos iš kraštutinių padėčių, o tai leidžia užtikrinti darbinę temperatūrą. Optimali darbinė temperatūra užtikrina efektyvų detalių tepimą ir degimo junginių šalinimą nuo cilindrų sienelių.
Tvarkingai veikiantis termostatas užtikrina mažiausias įmanomas degalų sąnaudas ir maksimalią išvystomą galią. Pastebėjus termostato gedimą labai svarbu kuo greičiau pakeisti šią detalę. Labai svarbu laiku atlikti temostato remontą. Galimas problemas išduoda penki pagrindiniai simptomai.
Neįprasti temperatūros parodymai
Jei automobilis ilgesnį laiką stovėjo, užvedant variklį temperatūros rodyklė turėtų būti ties apatine padala. Įprastai vairuodami galite pastebėti, kad rodyklė palaipsniui kyla ir galiausiai sustoja maždaug ties skalės viduriu. Viskas gerai, nes variklis pasiekė darbinę temperatūrą.
Užstrigus užsidariusiam termostatui labai mažai aušinimo skysčio pateks į didįjį apytakos ratą, todėl temperatūrą ims sparčiai kilti. Taip važiuojant ilgesnį laiką galima pažeisti variklį, todėl patartina nuolatos stebėti temperatūros skalę, o rodyklei pakilus neįprastai aukštai – sustoti pakelėje ir leisti varikliui atvėsti.
Jei užstrigs atsivėręs termostatas, aušinimo skystis pastoviai tekės per radiatorių, o temperatūros rodyklė kils lėčiau nei įprastai. Iki optimalios darbinės temperatūros jis gali apskritai nepakilti. Pastebėjus tai galima pabandyti maksimaliu pajėgumu įjungti šildymą ir jei pučiamas oras išliks vėsus – termostatas tikrai sugedęs.
Staigūs temperatūros pokyčiai salone
Vienas iš lengviausiai pastebimų termostato gedimo požymių – staigūs salono temperatūros pokyčiai. Oras viduje gali pastebimai atvėsti, o tuomet stipriai įkaisti.
Jei temperatūra pasikeičia nereguliuojant šildymo sistemos, daugeliu atveju tai reiškia, kad termostatas jau nebeveikia taip, kaip turėtų.
Išbėgęs aušinimo skystis
Sugedęs termostatas itin dažnai užstringa uždaroje padėtyje. Tai reiškia, kad sistemai perduodant vėsų aušinimo skystį link variklio termostatas to srauto nepraleis, o šis pro termostato korpusą ištekės lauk.
Vėluojant šalinti šį gedimą galiausiai aušinimo skystis pradės tekėti ir per aušinimo žarnų fiksavimo vietas. Aušinimo skysčio nutekėjimą lengva pastebėti patikrinus žemę po variklio skyriumi. Ryškiai žalios arba raudonos spalvos balos greitai išduoda galimą gedimą. Keičiant aušinimo skystį, labai svarbu jį tinkamą parinkti.
Keisti garsai aušinimo sistemoje
Jei temperatūra pastebimai išaugs, tačiau iš pradžių to nepastebėsite, galiausiai pradėsite girdėti keistus garsus. Aušinimo skysčiui užverdant juos gali skleisti radiatorius, variklis arba abu mazgai. Garsas gali priminti duslų kalimą, verdančio vandens burbuliavimą arba purvo vonias primenantį kliuksėjimą.
Iš esmės, jei išgirdote vieną iš aukščiau paminėtų garsų ar tokį, kurio negali atpažinti, o taip pat pastebėjote bet kokį kitą požymį, aušinimo sistemos termostatas bus neabejotinai sugedęs.
Neveikiantis šildytuvas
Jei užuot užstrigęs atviroje padėtyje termostatas suges užsidaręs vairuodami šaltą lietuvišką žiemą tai nebejotinai pajusite.
Šiltas aušinimo skystis nepateks į didįjį apytakos ratą, kuriame yra ir šildymo sistemos radiatorius, todėl įjungę oro pūtimą ir maksimaliu pajėgumu pro angas pajusite tik šaltą, o geriausiu atveju – vėsų, srautą. Šilumos šiuo atveju sulaukti nepavyks, kadangi variklis nebegali jos perduoti į išorę.
Jei pastebėjote vieną iš aukščiau išvardintų penkių termostato gedimo požymių, galite pasiguosti bent jau tuo, kad tai nėra brangi detalė. Paprasčiausiems modeliams jos kaina nesiekia ir 10 eurų, todėl telieka rasti kokybiškai už priimtiną kainą darbus galinčius atlikti meistrus.
Laiku atlikite aušinimo sistemos remontą ir užkirsite kelią rimtiems gedimams.