Automobilių pavarų dėžė yra atsakinga už galios perdavimą iš variklio į ratus. Be pavarų dėžės automobilis negalėtų važiuoti, todėl šiame straipsnyje nagrinėsime automobilių pavarų dėžių tipus, jų veikimo principus ir atitinkamus privalumus bei trūkumus.
Pavarų dėžių tipai
Mechaninės pavarų dėžės
Tai yra seniausias ir labiausiai paplitęs automobiliuose naudojamų pavarų dėžių tipas. Jos veikia naudodamos pavarų ir sankabos sistemą, kuri leidžia vairuotojui pasirinkti norimą pavarų santykį, kad variklio galia būtų perduodama ratams. Vairuotojas pavaras perjungia naudodamas pavarų perjungimo svirtį, kuri paprastai būna centrinėje automobilio konsolėje.
Vienas iš pagrindinių mechaninės pavarų dėžės privalumų yra tas, kad jos leidžia geriau kontroliuoti automobilio greitį ir galią. Vairuotojas gali perjungti pavaras savo nuožiūra, todėl gali pasirinkti optimalią pavarą konkrečioje situacijoje, pavyzdžiui, važiuodamas į kalną ar lenkdamas. Be to, mechaninės pavarų dėžės paprastai taupiau naudoja degalus nei jų automatinės analogiškos pavarų dėžės, nes jose nenaudojamas sukimo momento keitiklis, perduodantis variklio galią ratams.
Tačiau mechaninės pavarų dėžės turi ir trūkumų. Nepatyrusiems vairuotojams gali būti sunku jas valdyti, ypač esant intensyviam eismui arba važiuojant stačiomis įkalnėmis, kai vairuotojas turi balansuoti tarp sankabos ir akceleratoriaus pedalų. Svarbu priminti, mažai patyrę vairuotojai, dažnai nę iki galo išmina sankabos pedalą perjungiant pavarą, tačiau taip daryti nepatartina, kodėl? Skaitykite čia ir sužinosite kodėl sankabos pedalą būtina išminti iki galo.
Be to, mechanines pavarų dėžes reikia reguliariai prižiūrėti, įskaitant sankabos ir pavarų dėžės alyvos lygio tikrinimą, periodišką sankabos plokštelių ir kitų komponentų keitimą. Kitaip greičiausiai bus reikalingas pavarų dėžės keitimas.
Privalumai:
- Didesnė automobilio greičio ir galios kontrolė
- Taupiau naudoja degalus nei automatinės pavarų dėžės
- Paprastai pigesnis remontas nei automatinių pavarų dėžių
Trūkumai:
- Sudėtinga valdyti nepatyrusiems vairuotojams
- Reikalinga reguliari techninė priežiūra
- Gali būti sudėtinga valdyti esant intensyviam eismui arba važiuojant stačiomis įkalnėmis
Dažniausios problemos ir techninė priežiūra:
Machaninėje pavarų dėžėje gali tekti periodiškai keisti sankabos plokštelę ir reguliariai tikrinti pavarų dėžės alyvos lygį. Dažniausiai pasitaikančios mechaninių pavarų dėžių problemos yra slystančios sankabos, susidėvėjęs sinchronizatorius ir pažeisti krumpliaračiai.
Automatinės pavarų dėžės
Automatinės pavarų dėžės pradėtos naudoti XX a. ketvirtajame dešimtmetyje. Jos veikia naudojant hidraulinio slėgio ir sukimo momento keitiklio sistemą, kuri leidžia automobiliui automatiškai parinkti optimalų pavarų santykį konkrečioje situacijoje. Vairuotojui tereikia įjungti automobilio judėjimo pavarą, o pavarų dėžė pasirūpina visu kitu.
Vienas iš pagrindinių automatinės pavarų dėžės privalumų yra tas, kad ją labai lengva valdyti. Vairuotojui nereikia rūpintis pavarų perjungimu, o automobilis automatiškai parinks optimalią pavarą konkrečioje situacijoje. Dėl to vairuoti esant intensyviam eismui ar važiuojant stačiomis įkalnėmis yra daug lengviau ir patogiau. Be to, automatinės pavarų dėžės reikalauja mažiau priežiūros nei mechaninės pavarų dėžės, be to, nereikia keisti sankabos plokštelių.
Tačiau automatinės pavarų dėžės turi ir trūkumų. Jos paprastai naudoja daugiau degalų nei mechaninės pavarų dėžės, nes jose galia iš variklio į ratus perduodama naudojant sukimo momento keitiklį, be to, jas gali būti brangiau remontuoti, nes automatinės pavarų dėžės sistema yra gerokai sudėtingesnė sistema nei mechaninė.
Privalumai:
- Neįtikėtinai lengva valdyti
- Vairuotojui nereikia perjunginėti pavarų
- Reikia mažiau techninės priežiūros
Trūkumai:
- Daugiau sunaudoja degalų nei mechaninės pavarų dėžės
- Remontas brangesnis nei mechaninių pavarų dėžių
- Mažiau kontroliuojamas automobilio greitis ir galia
Dažniausios problemos ir techninė priežiūra:
Automatinėje pavarų dėžėje gali prireikti pakeisti sukimo momento keitiklį ir reguliariai tikrinti pavarų dėžės alyvos lygį. Dažniausios automatinių pavarų dėžių problemos yra slystančios pavaros, sugedę solenoidai ir pažeisti sukimo momento keitikliai.
Bepakopė pavarų dėžės (CVT)
Tai palyginti naujo tipo pavarų dėžė, veikianti naudojant skriemulių ir diržų sistemą. Skirtingai nuo tradicinių pavarų dėžių, kurios turi fiksuotą pavarų skaičių, šios pavarų dėžės gali sklandžiai reguliuoti pavarų santykį, kad jis atitiktų automobilio greitį ir išvystomą galią. Dėl to jos veikia neįtikėtinai efektyviai ir sklandžiai.
Vienas iš pagrindinių šio tipo dėžių privalumų yra tas, kad jos užtikrina sklandžiausią vairavimo patirtį iš visų pavarų dėžių tipų. Automobilio pagreitis yra tolygus ir linijinis, be trūkčiojančio pavarų perjungimo, kuris gali būti būdingas mechaninėms ar automatinėms pavarų dėžėms. Be to, šios pavarų dėžės yra neįtikėtinai efektyvios, nes gali palaikyti optimalų variklio sūkių dažnį bet kurioje situacijoje.
Tačiau jos turi ir trūkumų. Jų gamyba gali būti brangesnė nei mechaninių ar automatinių pavarų dėžių, todėl jos nėra tokios paplitusios. Be to, jas gali būti sunkiau ir brangiau remontuoti dėl sudėtingesnės bendros sistemos. Galiausiai, kai kurie vairuotojai gali manyti, kad tradicinių pavarų perjungimo funkcijų nebuvimas mažina vairavimo patirtį, nes perjungiant pavaras nėra juntamo grįžtamojo ryšio.
Privalumai:
- Sklandžiausias vairavimas iš visų pavarų dėžių tipų
- Neįtikėtinai efektyvi
- Palaiko optimalų variklio sūkių dažnį bet kurioje situacijoje
Trūkumai:
- Brangiau nei mechaninės ar automatinės pavarų dėžės
- Sudėtingiau remontuoti nei tradicines pavarų dėžes
- Tradicinių pavarų perjungimo nebuvimas gali sumažinti vairavimo malonumą
Dažniausios problemos ir techninė priežiūra:
Nepertraukiamai kintamoje pavarų dėžėje gali tekti keisti skriemulius ir diržus, taip pat reguliariai tikrinti pavarų dėžės alyvos lygį. Dažniausiai pasitaikančios problemos – susidėvėję skriemuliai ir diržai, pažeisti skysčio siurbliai.
Visos pavarų dėžės veikia naudodamos krumpliaračių, kurie yra apvalūs diskai su dantukais aplink kraštą, sistemą. Šie krumpliaračiai tarpusavyje sujungti, kad perduotų variklio galią ratams. Kad visų tipų pavarų dėžės tinkamai veiktų, reikia reguliariai atlikti jų techninę priežiūrą.
Apibendrinant galima teigti, kad automobilių pavarų dėžės yra labai svarbi bet kurios transporto priemonės sudedamoji dalis, o kiekvienas skirtingas tipas turi savų privalumų ir trūkumų, tad pavarų dėžės tipo pasirinkimas labai priklauso nuo vairuotojo pageidavimų ir vairavimo stiliaus. Nepriklausomai nuo pavarų dėžės tipo, norint, kad pavarų dėžė veiktų tinkamai, būtina reguliari techninė priežiūra. Vairuotojai turėtų reguliariai tikrinti pavarų dėžės alyvos lygį ir prireikus pakeisti susidėvėjusias ar pažeistas sudedamąsias dalis.
Galiausiai pavarų dėžės tipo pasirinkimas yra asmeninis, todėl rinkdamiesi pavarų dėžę vairuotojai turėtų atsižvelgti į savo vairavimo stilių, vairavimo būdą ir savo pageidavimus. Tinkamai prižiūrint, bet kurio tipo pavarų dėžė gali patikimai ir efektyviai veikti daugelį metų.
Jeigu įdomu sužinoti daugiau apie skirtingas automobilio dalis skaitykite:
Kas yra automobilio važiuoklė?;
Kas yra automobilio kėbulas?;
Kokie yra automobilių variklių tipai ir rūšys?;
Kas yra automobilio transmisija?;
Automobilio degalų bakas: kokie tipai būna ir kokios jo funkcijos?;