Netvarkingi amortizatoriai gali sukelti daugiau problemų nei vien tik neigiama techninės apžiūros išvada. Tai itin svarbios pakabos detalės, kurioms netinkamai veikiant ženkliai suprastėja ratų sukibimas su kelio danga, o tuo pačiu – ir galimybė kritinėse situacijose suvaldyti automobilį. Nuo amortizatorių darbo priklauso ir važiavimo komfortas. Norint, kad automobilis savo valdymo savybėmis neprimintų sovietinės technikos reikėtų laiku atpažinti amortizatorių gedimus ir nedelsiant juos šalinti. Dažniausiai tokiais atvejais amortizatorius teks keisti.
Standartiniai amortizatoriai efektyviai slopina svyravimus vertikalia kryptimi, tačiau nėra pritaikyti atlaikyti šonines apkrovas. Dėl šios priežasties, nepriklausomai nuo amortizatorių amžiaus, atsitrenkus į šaligatvio bortelį slystant šonu ar panašioje situacijoje juos vis tiek reikėtų papildomai apžiūrėti. Jei tokių incidentų ir nepasitaikė, amortizatorių būklė gali būti pakitusi dėl ilgalaikės eksploatacijos.
Geriausiai amortizatorių būklę visuomet patikrins profesionalūs servisų meistrai, tačiau pradinius simptomus vairuotojai gali nustatyti ir patys. Tam galima naudoti vieną ir žemiau pateiktų automobilių amortizatorių patikros buitinėmis sąlygomis būdų.
Priverstinis kėbulo siūbavimas
Šis metodas veikia geriausiai, kuomet vienu metu iš viršaus keletą kartų ritmiškai suspaudžiami abiejų priekinių arba galinių ratų amortizatoriai. Jei šie yra tvarkingi, nepriklausomai nuo to, kaip stipriai pavyks juos suspausti, automobilio pakaba po vienintelio svyravimo grįš į pradinę padėtį ir liks joje. Jei automobilis pradeda siūbuoti – tai ženklas, įspėjantis apie galimus gedimus.
Vizualus būklės įvertinimas
Amortizatoriai yra užpildyti specialia alyva, todėl tikrinant sausu oru galima pamatyti jos dėmes. Tai aiškus signalas įspėjantis apie rimtus pažeidimus. Tą patį galima atlikti ir prastesniu oru, tačiau tuomet prireiks uždaros patalpos, o prieš tikrinant amortizatorius iš pradžių juos reikėtų nuvalyti. Alyva nutekėti gali tiek natūraliai nusidėvėjus tarpikliui, tiek atsiradus nesandarumams dėl korozijos.
Kiek rečiau pasitaikantys gedimai – pažeistos arba sulaužytos tvirtinimo vietos. Apžiūrinėjant automobilio pakabą po smūgio taip pat reikėtų atkreipti dėmesį, ar incidento metu nebuvo sulenktas amortizatoriaus kotas. Atskirais atvejais gali atsirasti įdubimų pačiame amortizatoriaus korpuse arba kotas nepajudinamai įstrigti fiksuotoje padėtyje.
Amortizatoriaus kotas gali ne tik sulinkti, bet netgi sulūžti, o tai dažniausiai vėlgi lemia stiprūs smūgiai, pakitusi automobilio ratų geometrija arba netinkamas montavimas. Fiksuotoje padėtyje amortizatoriai dažniausiai įstringa dėl vidinių pažeidimų, kuriuos sukelia į korpuso vidų patekęs vanduo arba naudojama nekokybiška alyva.
Valdymo savybių įvertinimas
Vairuojant tą patį automobilį ilgesnį laiką tampa nesunku pastebėti pasikeitusias jo valdymo savybes. Ypatingą dėmesį reikėtų atkreipti į pernelyg didelius kėbulo svyravimas, sumažėjusį stabilumą posūkiuose ir važiuojant nelygia kelio danga juntamą labai intensyvų kėbulo lingavimą aukštyn-žemyn.
Kiti gedimo požymiai gali būti ir lėtesnė bei ne tokia tiksli automobilio reakcija į vairo pasukimą, važiuojant tiesiai sunkiau išlaikoma trajektorija arba labiau juntamas stiprių vėjo gūsių poveikis.
Automobilio stabilumą ir valdymo savybes galite patikrinti staigesniuose ne pernelyg dideliu greičiu įveikiamuose posūkiuose, o komfortą – bet kokioje prastesnėje atkarpoje. Taip pat galima pervažiuoti greičio kalnelį arba pakeltą pėsčiųjų perėją. Dėl galimai prastesnio stabilumo ir ilgesnio stabdymo kelio, šiuo atveju reikėtų vengti didesniu greičiu atliekamų bandymų.
Girdimas pakabos bildėjimas
Pakabą sudaro daug skirtingų detalių ir ne visuomet lengva atskirti, kuri konkrečiai dalis yra pažeista. Ir visgi, jei triukšmas ties atskiru ratu girdimas tik tuomet, kai jam tenka didžiausia apkrova (pavyzdžiui, staigiai įsibėgėjant arba stabdant, didesniu greičiu įveikiant posūkius), labai tikėtina, kad problema yra subyrėjęs amortizatorius.
Girdimą triukšmą tam tikrais atvejais gali kelti ne patys amortizatoriai, o sudilusios jų atraminės gumos. Kuomet šios detalės yra tvarkingos, važiuojant jos sugeria nuo kelio nelygumų per amortizatorius perduodamą smūgio energiją. Kai šios pagalvėmis dažnai vadinamos atramos sudyla, tiesioginis smūgis tenka automobilio rėmui. Ilgainiui tai gali lemti ir rimtesnius amortizatorių ar kitų pakabos detalių pažeidimus.
Nedelskite ir išgirdę pašalinius garsus kreipkitės į specialistus. Laiku atliekamas važiuoklės remontas – tikrai sutaupys daug pinigų.