Nepriklausomai nuo to, kokia yra automobilio pakabos konstrukcija, komfortui ir valdymo savybėms didžiulę įtaką turi ir pačių ratų būklė. Net ir nedidelis smūgis į šaligatvio bortelį, norint išsaugoti optimalias charakteristikas, gali pareikalauti ratlankių lyginimo. Lietuviams taip pat itin svarbus ir estetinis vaizdas, todėl tinkama priežiūra dvigubai svarbi – tai susiję ne tik su eismo saugumu, bet ir su įvaizdžiu kelyje.
Kokio tipo ratlankius reikėtų rinktis?
Lengviesiems automobiliams gali būti montuojami kelių skirtingų tipų ratlankiai – plieniniai, lengvojo lydinio, kaltiniai ir surinkti iš keleto dalių. Iš metalo lakštų gaminami plieniniai ratlankiai yra patys pigiausi ir tuo pat metu ganėtinai tvirti, tačiau vairuotojų ne itin mėgstami dėl prasto estetinio vaizdo. Kaltiniai ratlankiai yra itin lengvi, tačiau jų trūkumas – dėl sudėtingos gamybos technologijos gerokai išauganti kaina.
Sportinių automobilių itin trokštami drauge su kaltiniais yra ir surenkamieji ratlankiai. Pastarieji ne tik stilingai atrodo, bet ir suteikia galimybę pažeidus būgną arba deformavus centrinę dalį, reikiamą detalę pakeisti atskirai. Natūralu, kad siekiant užtikrinti kokybišką surinkimą minėtos detalės turi būti pagamintos itin tiksliai, o tai vėlgi ženkliai padidina jų kainą.
Populiariausi tarp vairuotojų yra lengvojo lydinio ratlankiai. Iš įvairių aliuminio lydinių liejami ratlankiai yra gerokai lengvesni už plieninius. Atskirais atvejai svorio skirtumas gali siekti net iki 30 proc., o tai reiškia ženkliai mažesnį neamortizuotą svorį ir inerciją pagreitėjant arba stabdant. Atskirais atvejais naudingas taip pat gali būti ir geresnis tokių ratlankių užtikrinamas stabdžių aušinimas.
Dažniausiai pasitaikantys pažeidimai
Kaip ir padangos, ratlankiai yra atviri aplinkos poveikiui. Dažniausiai pasitaikantys pažeidimai yra kosmetiniai, o jų atsiradimo priežastys gali būti įvairios, pradedant nuo kelio pakeltais akmenukais, purvu ir drėgme, baigiant incidentais važiuojant per duobes ar nubraukimus kliudant šaligatvių bortelius. Taupymo sumetimais, plieninius ratlankius nupoliruoti ir perdažyti galima savarankiškai. Turint omenyje, kad dažniausiai juos dengia plastikiniai gaubtai, estetinis pačių ratlankių vaizdas nėra itin reikšmingas faktorius.
Visai kitas klausimas yra lengvojo lydinio ratlankių pažeidimai, kurių tvarkymas visuomet bus gerokai brangesnis. Dažnu atveju tam reikės parengti pažeistą paviršių, jį perdažyti ir lakuoti, todėl paprasčiau bus kreiptis į šios srities specialistus.
Taip pat verta pažymėti, kad galimi ratlankių pažeidimai yra viena iš priežasčių, dėl kurių vis dar verta vežiotis atsarginį ratą. Greitojo remonto priemonės yra efektyvios tik tuomet, kai pažeista yra tik padanga, o jei skilo ar trūko pats ratlankis, labai pravers net ir vadinamoji „tabletė“.
Svarbu paminėti, jei neseniai atlikote padangų montavimą ant naujų ratlankių labai svarbu atlikti ir ratų balansavimą norint užtikrinti saugų ir komfortišką vairavimą.
Ne visus ratlankius įmanoma sutvarkyti
Didžiausias solidžią pinigų sumą naujiems lengvojo lydinio ar kaltiniams ratlankiams paaukojusio technikos entuziasto košmaras – laiku nepastebėta duobė. Jei nepavyksta pakankamai sumažinti greičio, stiprus smūgis gali pastebimai deformuoti ratlankį. Tai yra kiek mažesnė problema, jei buvo pažeistas plieninis ratlankis – daugeliu atvejų efektyviausias sprendimas yra tiesiog įsigyti naują.
Taip pat svarbu paminėti, kad laiku nepastebėta gili duobė gali turėti įtakos ne tik ratlankiams, bet ir ratų geometrijai, tokiu atveju patartina atlikti ratų suvedimą. Plačiau apie tai kas yra ratų suvedimas ir kodėl jis itin svarbus skaitykite čia.
Visai kitas klausimas yra lengvojo lydinio ratlankių pažeidimai. Tik nedaugelis dirbtuvių siūlo kokybišką lyginimą, o be to, netgi patys geriausi specialistai negali garantuoti, kad jų atliktas darbas duos norimą rezultatą. Net ir po lyginimo ratlankis gali pernelyg kreivas. Taip pat pasitaiko atvejų, kuomet kietesnio lydinio ratlankiuose juos tiesinant atsiranda įtrūkimai. Tuomet liks vienintelė išeitis – parduoti ratlankį arba visą komplektą kaip aliuminį.
Kaip valyti lengvojo lydinio ratlankius?
Netgi sausu oru lengvojo lydinio ratlankiai nepriekaištingai atrodo tik trumpą laiką. Ant jų paviršiaus greitai kaupiasi įvairūs nešvarumai – stabdžių sistemos dulkes, nuo kelio pakeltos asfalto dangos dalelės, barstymui naudojamo mišinio druska ir įvairus purvas. Oksidacijos rizika nedidelė ir jei nėra matomų pažeidimų dėl to pernelyg jaudinti nereikėtų, tačiau dažnesnis ratlankių valymas užtikrins geresnį estetinį vaizdą.
Ratlankių valymą reikėtų pradėti nuo paprasčiausio apiplovimo vandeniu. Tai geriausias būdas pašalinti susikaupusį purvą ir palengvinti sau darbą pereinant prie didesnio kruopštumo reikalaujančios užduoties. Po apiplovimo galite leisti ratlankiams šiek tiek apdžiūti, o tuomet apipurkškite juos specialia valymo priemone. Pastabas apie tai, kokiam ratlankių tipui ji gali būti naudojama, rasite ant pakuotės, tačiau dauguma priemonių įprastiems lengvojo lydinio ratams tikrai tiks.
Skirkite keletą minučių tam, kad specialūs chemikalai suminkštintų kietas nuosėdas, o tuomet pašalinkite visą purvą naudodamiesi kempine. Siekiant išvengti galimų smulkių įbrėžimų reikėtų naudoti specialias plaušines ir dažnai jas skalauti švariame vandenyje. Vėliau dar kartą nuplaukite ratlankius švariu vandeniu ir nuvalykite švariu minkštos tekstilės skudurėliu. Greta priežiūros priemonių taip pat galite rasti ir specialias mikropluošto servetėles.
Jei esate patenkinti tuo, kaip atrodo nuplautas ir nuvalytas ratlankis, norėdami suteikti papildomą apsaugą taip pat galite padengti jį specialiu vašku. Tai yra paprastas darbas nereikalaujantis specialių įgūdžių, tačiau reikėtų žinoti, kad efektyviausiai vaškas veikia kambario temperatūroje. Darant trumpas pertraukas ratlankius reikėtų padengti keliais apsauginio vaško sluoksniais.