Kas tai yra ratų suvedimas ir kodėl jis – itin svarbus?
Kai automobilį „traukia“ į vieną pusę, norint išlaikyti tiesią trajektoriją reikia papildomų pastangų, nevienodai dyla padangos arba tampa sunkiau grąžinti vairą į pradinę padėtį ratų balansavimo jau neužteks – būtina atlikti suvedimą. Vairuotojų taip vadinamą ratų geometrijos tikrinimą ir reguliavimą taip pat rekomenduojama ir po bet kokio vairo sistemos ar važiuoklės remonto.
Ratų suvedimu vadinamas geometrijos tikrinimas
Ratų suvedimas – iš tiesų tik vienas keturių kampų, kurie tikrinant geometriją, turi atitikti gamintojo nustatytus parametrus. Paprastai ratų suvedimą galima apibūdinti kaip kampą tos pačios ašies ratų sukimosi plokštumų ir centrinės ašies automobiliui judant į priekį.
Reguliuojant ratų geometriją taip pat tikrinamas ir ratų išvirtimas statmenai vertikalios ašies atžvilgiu (angl. camber) bei išilginis ašies pasvirimo kampas (angl. caster). Šiek tiek rečiau – skersinis ašies pasvirimo kampas sukant vairą. Visgi tarp vairuotojų visas ratų geometrijos tikrinimo ir reguliavimo procesas ilgainiui tapo žinomas kaip ratų suvedimas.
Optimalus sukibimas posūkiuose, stabilumas važiuojant tiesia trajektorija, valdymo tikslumas ir tolygus padangų dilimas užtikrinamas tik tuomet, kai ratų geometrija atitinka gamintojo nustatytus parametrus.
Priklausomai nuo modelio, reguliavimo galimybės nevienodos – kai kurie kampai gali būti fiksuoti, o užfiksavus neatitikimą koregavimas įmanomas tik keičiant važiuoklės detalės. Dažniausiai reguliuojami tik priekinės ašies ratų kampai, tačiau atskirais atvejais konstrukcijoje gali būti numatytas ir abiejų ašių geometrijos reguliavimas.
Atliekant reguliariai tausojamos padangos
Ratų suvedimą reikėtų atlikti kiekvieną po padangų montavimo (keitimo). Taip pat geometrija gali juntamai pasikeisti ir po stipresnio smūgio, pavyzdžiui, vienu ratu įvažiavus į duobę. Naujos padangos – brangus pirkinys, o dėl netinkamos ratų geometrijos jų kraštai gali pastebimai nudilti vos per keletą mėnesių.
Prieš atliekant ratų suvedimą specialistai visuomet patikrina važiuoklę. Atstatyti ratų geometriją galima, tik tuomet, jei ši yra tvarkinga. To priežastis paprasta – reikalingas ypatingas tikslumas, kurio esant pernelyg dideliam laisvumui tiesiog neįmanoma pasiekti. Tarkime, jei reguliavimo žingsnis – 1 mm, vairo traukės antgaliui klibant 3 mm laisvumu atstatyti ratų geometrijos tiesiog nepavyks.
Pakitusi geometrija gali lemti ne tik didesnį padangų dilimą, tačiau ir didesnes degalų sąnaudas. Ratams pasvirus netinkamai kampai automobiliui tenka įveikti didesnį pasipriešinimą riedėjimui.
Vertinant vien vizualiai galima smarkiai apsirikti
Ratų geometriją reikėtų tikrinti ir keičiant važiuoklės detalės. Atsukus ir vėl prisukus tvirtinimo varžtus neįmanoma tiksliai išlaikyti pradinių nustatymų. Atskirais atvejais ratų geometrijos rodikliai gali tik šiek tiek pasikeisti, tačiau dažnai nukrypimai būna didesni, nei atrodo žvelgiant plika akimi. Tai galioja ne tik vairo traukių arba jų antgalių, tačiau ir amortizatorių bei spyruoklių keitimui.
Kiekvieną minutę skaičiuojantys vairuotojai gali būti ramūs – įprastai geometrijos patikrinimas trunka ne ilgiau nei pusvalandį. Reguliavimui, priklausomai nuo modelio, užtenka 40 minučių. Galimos ir išimtys, tačiau dažniausiai problemų kyla tik imantis senesnių automobilių, kurių važiuoklės detalių tvirtinimo varžtai gali būti užrūdiję dėl ilgos eksploatacijos nepalankiomis žiemiškomis sąlygomis.
Kada reikalingas ne ratų suvedimas, o kiti sprendimai?
· Jei per vairą juntama vibracija, tai dar nebūtinai nereiškia, kad tikrai reikės atlikti ratų suvedimą. Kai kuriais atvejais užtenka ratų balansavimo arba pasikeisti jau atitarnavusias gumbuotas padangas.
· Jei laikant vairą neutralioje padėtyje automobilis vis tiek linkęs sukti į kažkurią pusę, priežastis gali būti ir nevienodi kairės bei dešinės pusių padangų slėgiai.
· Laikant vairą tiesiai automobilis į vieną pusę gali sukti ir dėl stabdžių sistemos gedimo. Jei vienas ratas šiek tiek stringa, to gali užtekti, kad važiuojant nepavyktų be pastangų išlaikyti tiesios trajektorijos. Tokiu atveju reikalingas stabdžių remontas.
· Ne visų automobilių konstrukcijoje užtikrinama visų keturių ratų geometrijos atstatymo galimybė. Po avarijos gali atrodyti, kad buvo tik šiek tiek apgadintas ratas, tačiau dažnai paaiškėja, jog norint užtikrinti saugumą būtina keisti daug pakabos detalių. Atskirais atvejais gali būti pažeistas ir kėbulas.
Skambinkite mums dabar ir kartu išspręsime kilusias problemas su Jūsų automobiliu.