Jei esate automobilio savininkas arba domitės automobiliais, tikriausiai esate girdėję terminą „transmisija”. Bet ar tikrai žinote, ką jis reiškia ir ką atlieka? Šiame straipsnyje panagrinėsime, kas yra automobilio transmisija, kaip ji veikia, kokie yra skirtingi transmisijų tipai ir kaip prižiūrėti transmisiją.
Kas yra automobilio transmisija?
Paprastai tariant, automobilio transmisija yra mechaninis įtaisas, kuris perduoda energiją iš variklio į automobilio ratus. Transmisija atlieka labai svarbų vaidmenį eksploatuojant bet kurį automobilį, nes leidžia vairuotojui valdyti transporto priemonės greitį ir kryptį.
Be transmisijos variklis turėtų būti tiesiogiai sujungtas su ratais, o tai labai apsunkintų vairavimą. Taip yra todėl, kad varikliai turi didžiausią greitį, kuriuo jie gali efektyviai veikti, o šis greitis dažnai būna daug didesnis, nei reikia važiuoti. Transmisija padeda išspręsti šią problemą, nes leidžia varikliui veikti dideliu greičiu, o jo išėjimo galią į ratus reguliuoja pagal važiavimo sąlygas.
Kaip veikia automobilio transmisija?
Norint suprasti, kaip veikia automobilio transmisija, svarbu suprasti keletą pagrindinių mechanikos principų. Pirmasis principas yra pavarų dėžės. Pavaros naudojamos perduoti galią iš vienos mechaninės sistemos į kitą, tarpusavyje susikertant ir taip sukuriant mechaninį pranašumą. Antrasis principas – sukimo momentas. Sukimo momentas – tai sukimo jėga, kuria mechaninė sistema veikia objektą, kad jis suktųsi.
Atsižvelgdami į šiuos principus, apžvelkime, kaip veikia automobilio pavarų dėžė. Automobilio pavarų dėžę paprastai sudaro kelios pavaros, išdėstytos tam tikra seka. Šie krumpliaračiai velenų ir guolių sistema sujungti su varikliu, o kitu velenų ir guolių rinkiniu – su ratais. Plačiau apie tai kas yra automobilio pavarų dėžė galite paskaityti čia.
Pavarų dėžės krumpliaračiai yra suprojektuoti taip, kad tarpusavyje derėtų tam tikru būdu ir sukurtų skirtingus mechaninius privalumus. Pavyzdžiui, pirmoji transmisijos pavara paprastai yra mažiausia ir suteikia didžiausią mechaninį pranašumą, o aukščiausia pavara paprastai yra didžiausia ir suteikia mažiausią mechaninį pranašumą.
Kai užvedate automobilį ir įjungiate pavarą, transmisija, atsižvelgdama į variklio sūkių dažnį ir norimą automobilio greitį, parenka tinkamą pavarą. Spaudžiant akceleratoriaus pedalą, variklis sukuria sukimo momentą, kuris perduodamas transmisijai. Tuomet transmisija reguliuoja į ratus tiekiamą galią, kad ji atitiktų važiavimo sąlygas ir suteiktų reikiamą sukimo momentą automobiliui judėti į priekį.
Automobilių transmisijų tipai
Yra keletas skirtingų automobilių transmisijų tipų, kurių kiekvienas turi savų privalumų ir trūkumų. Labiausiai paplitusios transmisijos yra mechaninė ir automatinė, tačiau yra ir pusiau automatinių, bepakopių ir dvigubos sankabos transmisijų.
Mechaninė pavarų dėžė
Mechaninė transmisija, dar vadinama standartine transmisija, yra transmisijos tipas, kai vairuotojas turi rankiniu būdu perjungti pavaras naudodamas sankabos pedalą ir pavarų perjungiklį. Šio tipo pavarų dėžė vis rečiau naudojama šiuolaikiniuose automobiliuose, tačiau kai kurie vairuotojai ją vis dar renkasi dėl geresnio valdymo ir degalų naudojimo efektyvumo.
Mechaninės pavarų dėžės turi keletą privalumų, palyginti su automatinėmis pavarų dėžėmis. Pavyzdžiui, pavarų dėžės keitimas ir gamyba paprastai yra pigesni, be to, jos gali užtikrinti didesnį degalų naudojimo efektyvumą, nes vairuotojas gali tiksliau valdyti variklio sūkių dažnį. Tačiau jas taip pat gali būti sunkiau valdyti, jos reikalauja daugiau įgūdžių ir dėmesio iš vairuotojo.
Automatinė pavarų dėžė
Automatinė pavarų dėžė – tai transmisijos tipas, kuris automatiškai perjungia pavaras, atsižvelgdamas į variklio sūkių dažnį ir važiavimo sąlygas. Šio tipo pavarų dėžė yra labiausiai paplitusi šiuolaikiniuose automobiliuose, nes ją lengva naudoti ir ji užtikrina sklandesnį vairavimą.
Automatinės pavarų dėžės turi keletą privalumų, palyginti su mechaninėmis pavarų dėžėmis. Pavyzdžiui, jas lengviau valdyti, todėl vairuotojas gali daugiau dėmesio skirti keliui, o ne pavarų perjungimui. Jos taip pat patogesnės mažiau patyrusiems vairuotojams, nes nereikalauja tokių įgūdžių ir dėmesio kaip mechaninės pavarų dėžės. Tačiau automatinių pavarų dėžių gamyba ir remontas paprastai kainuoja brangiau, be to, jų degalų sąnaudos gali būti didesnės nei mechaninių pavarų dėžių.
Pusiau automatinė pavarų dėžė
Pusiau automatinė pavarų dėžė, dar vadinama mechanine be sankabos arba automatine mechanine pavarų dėže, yra pavarų dėžės tipas, kuriame derinamos ir mechaninės, ir automatinės pavarų dėžės savybės. Ji leidžia vairuotojui rankiniu būdu perjungti pavaras nenaudojant sankabos pedalo, tačiau sankabą ir pavarų įjungimą kontroliuoja transmisija.
Pusiau automatinės transmisijos turi keletą privalumų, palyginti su mechaninėmis ir automatinėmis transmisijomis. Jos užtikrina geresnį valdymą ir degalų naudojimo efektyvumą nei automatinės pavarų dėžės, tačiau jas taip pat lengviau valdyti nei mechanines pavarų dėžes. Tačiau jų gamyba ir remontas gali būti brangesni nei mechaninių ir automatinių pavarų dėžių.
Bepakopė transmisija
Bepakopė transmisija – tai transmisijos tipas, kuris naudoja diržą arba grandinę ir skriemulių sistemą, kad būtų užtikrintas begalinis skaičius pavarų perdavimo skaičių. Tai leidžia varikliui visą laiką dirbti efektyviausiu sūkių skaičiumi, todėl degalų naudojimo efektyvumas yra didesnis nei kitų tipų transmisijų.
Bepakopės transmisijos turi keletą privalumų, palyginti su kitų tipų transmisijomis. Jos užtikrina tolygesnį pagreitį ir didesnį degalų naudojimo efektyvumą, be to, jų gamyba pigesnė nei kai kurių kitų tipų transmisijų. Tačiau jos gali būti mažiau jautrios nei kitų tipų transmisijos, be to, jų remontas gali būti sudėtingesnis ir brangesnis.
Dviejų sankabų transmisija
Dviejų sankabų pavarų dėžė, yra pavarų dėžės tipas, kuriame pavaroms įjungti ir išjungti naudojamos dvi atskiros sankabos. Viena sankaba valdo nelyginio skaičiaus pavaras, o kita – lyginio skaičiaus pavaras. Tai leidžia greičiau ir sklandžiau perjungti pavaras nei kitų tipų transmisijos.
Šio tipo transmisija turi keletą privalumų, palyginti su kitų tipų transmisijomis. Jos greičiau ir sklandžiau perjungia pavaras, be to, gali būti taupesnės nei įprastos automatinės transmisijos. Tačiau jų gamyba ir remontas gali būti sudėtingesni ir brangesni nei kitų tipų transmisijų.
Automobilio transmisijos priežiūra
Nepriklausomai nuo to, kokio tipo transmisiją turi jūsų automobilis, svarbu ją tinkamai prižiūrėti, kad būtų užtikrintas jos ilgaamžiškumas ir patikimumas. Pateikiame keletą patarimų, kaip prižiūrėti automobilio transmisiją:
- Laikykitės gamintojo rekomenduojamo techninės priežiūros grafiko. Į jį paprastai įeina reguliarus tepalų keitimas, filtrų keitimas: oro filtrų keitimas, kuro filtrų keitimas bei salono filtro keitimas ir kitos patikros.
Svarbu paminėti, jei norite nuvykę automobilio techninei apžiūrai iškart gauti techninį pasą, Toptis autoservisuose galite be vargo paruošti savo automobilį techninei apžiūrai. - Naudokite tinkamo tipo transmisijos skystį. Skirtingų tipų transmisijoms reikia skirtingų tipų skysčio, todėl įsitikinkite, kad naudojate savo automobiliui tinkamo tipo skystį.
- Venkite agresyvaus vairavimo. Tai gali be reikalo apkrauti transmisiją ir sukelti ankstyvą nusidėvėjimą bei pažeidimus.
- Reguliariai tikrinkite, ar nėra nuotėkio. Jei pastebėjote, kad iš transmisijos teka skystis, kuo greičiau ją patikrinkite ir suremontuokite.
- Patikrinkite transmisiją, jei pastebėjote neįprastų garsų, vibracijų ar perjungimo problemų. Anksti pastebėjus problemas galima išvengti rimtesnių pažeidimų ir brangaus remonto.
Apibendrinant galima teigti, kad automobilio transmisija yra esminė bet kurios transporto priemonės dalis, padedanti perduoti variklio galią ratams ir suteikianti vairuotojui galimybę valdyti transporto priemonės greitį ir kryptį. Kaip matėme, rinkoje yra įvairių tipų transmisijų, kurių kiekviena turi savitų privalumų ir trūkumų, o tinkamos transmisijos pasirinkimas priklauso nuo vairuotojo pageidavimų, vairavimo stiliaus ir transporto priemonės paskirties.
Automobilių pavarų dėžių evoliucija nuėjo ilgą kelią nuo primityvių mechaninių pavarų dėžių iki pažangių automatinių. Technologijoms tobulėjant, galime tikėtis daugiau naujovių automobilių pramonėje, todėl bus įdomu stebėti, kokia automobilių transmisijų ateitis laukia ateityje.