Šaltojo sezono vairuotojai nelaukia dėl įvairių priežasčių, tačiau bene pagrindinė – nerimas dėl to, ar temperatūrai krentant ryte pavyks užvesti automobilį ir išvengti nejaukios kelionės viešuoju transportu ar išlaidų taksi. Daugeliu atvejų pagrindinis kaltininkas yra pasenęs akumuliatorius, tačiau kartais gedimo gali tekti ieškoti ir kitur. Vienas ir šiek tiek rečiau pasitaikančių variantų – savo funkcijos tinka nebeatliekantis starteris.
Kas yra starteris?
Tai elektros variklis, skirtas sukti vidaus degimo variklį, kol jis užsikuria. Standartiškai yra tokios starterių dalys:
1. Starterio korpusas 2. Bendeksas 3. Rotorius (inkaras) 4. Statoriaus apvijos 5. Šepetėliai 6. Pritraukimo relė
Automobilio variklio užvedimui būtinas pradinis prasukimas, kurį ir atlieka starteris. Iš esmės tai nedidelis elektros motoras pasižymintis didele startine galia. Laikai, kuomet automobilių užvedimui buvo galima naudoti alternatyvų metodą – sukimo momentą perduodant tiesiog sukant rankeną – jau toli praeityje. Dabar starteriai montuojami ir daugelyje motociklų, todėl jei ši detalė sugedo, užvesti automobilio nepavyks. O ypatingai, jei šis sukomplektuotas su automatine pavarų dėže.
Kokie požymiai išduoda starterio gedimus?
Starterių remonto paslaugas siūlančių specialistų apstu, tačiau norint pasinaudoti jų paslaugomis šis mazgas neturi būti visiškai subyrėjęs, todėl labai svarbu laiku pastebėti pirmuosius gedimų simptomus. Taip pat prieš atkreipiant dėmesį į starterį visuomet reikėtų pradėti nuo akumuliatoriaus. Pakanka paprasčiausio multimetro, kuriuo naudodamiesi galite patikrinti akumuliatoriaus įtampą. Jei šis rodiklis atitinka rekomenduojamas normas, toliau gali pereiti prie laidų ar starterio. Jei ne – gali prireikti akumuliatoriaus keitimo. Apie tai, kaip patikrinti akumuliatorių ar jis vis dar geras – skaitykite čia.
Nors starteris yra nedidelis elektros motoras, jis vis tiek turi judančių detalių. Taip pat sukimo momentas dažniausiai perduodamas krumpliaračiais, kurie taip pat gali sulūžti. Sukant užvedimo raktelį gali būti girdimas starterio veikimui būdingas garsas, tačiau jei neužtikrinamas pakankamai didelis sukimo momentas arba jo perdavimui reikalingas kontaktinis paviršius, variklis nesisuks. Priežastys gali būti įvairios, tačiau žemiau pateiksime dažniausiai pasitaikančius simptomus.
Starteris nerodo gyvybės ženklų
Pasukus raktelį lemputės prietaisų skydelyje gali įsižiebti, tačiau netrukus vėl užgesti. Šiuo atveju vis tiek reikėtų patikrinti akumuliatorių ir jei pakankamai įkrautas, dėmesį reikėtų perkelti į pagrindinį laidą, kuriuo starteriui perduodama elektros srovė. Vertėtų įsitikinti, ar nėra mechaninių pažeidimų ir pats laidas gerai izoliuotas. Pasitaiko ir atvejų, kai starteris nesisuka dėl sugedusios užvedimo spynelės.
Starteris sukasi, bet girdimi pašaliniai garsai
Neretai nutinka ir taip, kad starteris nesisuka, tačiau girdimi įtartini apie stiprų metalinių detalių kontaktavimą pranešantys garsai. Visų pirma, patikrinimą reikėtų pradėti nuo akumuliatoriaus, tačiau tikrasis kaltininkas greičiausiai bus netinkamai veikiantis elektromagnetas. Šiam įtraukiant šerdį ir tuo pat metu išstumiant sujungimo mechanizmą pastarojo krumpliaratis palieta smagračio paviršių. Tuomet ir pasigirsta neįprastas garsas.
Gedimo priežastimi gali būti elektros grandinės neuždarantys elektromagnetinio jungiklio kontaktai. Įtarimus galima patikrinti panaudojant bet kokias metalines detales ir atliekant trumpą jungimą. Jei po šio veiksmo starteris pradės veikti, tikrąja gedimo priežastimi greičiausiai galima laikyti susidėvėjusius šepetėlius. Jie pastarieji yra tvarkingi ir pasiekia komutatorių, labai tikėtina, kad problema bus susijusi su statoriaus arba rotoriaus apvijomis.
Starteris veikia, bet nepasuka alkūninio veleno
Gali nutikti ir taip, kad aiškiai girdimas veikiantis starteris visgi neprasuka alkūninio veleno. Natūralu, kad šiuo atveju variklis neužsives, o gedimo priežastis – pažeistas sujungimo mechanizmas. Pastarasis sujungia smagratį su rotoriumi arba sankaba, todėl atsiradus pažeidimams starterio krumpliaratis praras kontaktą su smagračio vainiku.
Sujungimas gali neįvykti ir dėl pažeistos šakutės. Kiek rečiau genda krumpliaratį aktyvuojanti vienos krypties sankaba, tačiau ji taip pat svarbi užtikrinant susijungimą. Ekstremalus, tačiau kartais visgi pasitaikantis gedimas – pačių krumplių pažeidimai. Pastaruoju atveju veikiant starteriui galima girdėti intensyvų girgždėjimą.
Starteris nepasiekia reikiamo sukimosi greičio
Ieškant degimo priežasties iš šį kartą reikėtų pradėti nuo akumuliatoriaus. Taip pat verta patikrinti laidus ir sujungimus. Bet koks gedimas gali sumažinti srovės perdavimo efektyvumą, o tuo pačių – ir starterio sukimosi greitį. Taip pat rekomenduojama periodiškai nuvalyti akumuliatoriaus gnybtus. Pastaruosius vairuotojai pamiršta pernelyg dažnai.
Jei elektros tiekimas tvarkingas, problema gali būti susijusi su paties starterio statoriaus ar rotoriaus elektros grandinėmis. Gali nutikti ir taip, kad susidėvėjus rotoriaus įvorėms šis lies statorių, o starteris ims veikti labai garsiai.
Šaltuoju sezonu itin svarbu užtikrinti pakankamai didelę startinę srovę. Taip pat būtent žiemą labiausiai atsiskleidžia blogas dalies vairuotojų įprotis keisti alyvą rečiau nei rekomenduoja gamintojas. Dėl pernelyg didelio priemaišų kiekio esant žemai temperatūrai alyvos klampumas pastebimai padidėja, todėl starteriui tampa sunkiau prasukti alkūninį veleną.
Starteris nenustoja suktis užvedus variklį
Užvedus variklį ir grąžinus raktelį į antrąją padėtį kartais gali nutikti taip, kad starteris ir toliau veiks. Šį gedimą nebūtinai lemia pati spynelė. Gali nutikti ir taip pat sujungimo mechanizmas įstrigs smagračio vainiko krumpliuose. Atskirais atvejais sujungimui mechanizmui sugrįžti į pradinę padėtį gali trukdyti pažeista įvorė. Be to, reikėtų atkreipti dėmesį ir į elektromagneto kontaktus. Jei šie bus netvarkingi, išjungiant starterį jie gali susijungti ir palaikyti srovę.
Gamintojai nenurodo, kiek kilometrų galima nuvažiuoti su originaliu starteriu. Pastebėjus pirmuosius gedimo požymius reikėtų kreiptis į specialistus. Gera žinia ta, kad ganėtinai lengvai gali būti patikrinami visi svarbiausi šio mazgo elementai, o rastas gedimas – pašalintas.
Autoservise TOPTIS kviečiame atlikti šiuos darbus: važiuoklės remonto darbus: vairo traukės keitimas, ratų suvedimas, granatos keitimas, amortizatorių keitimas, guolių keitimas, sailenblokų keitimas, šarnyrų keitimas, spyruoklių keitimas, šarnyrų restauravimas. Aušinimo sistemos remonto darbus: aušinimo skysčio keitimas, radiatorių keitimas, termostato keitimas, vandens pompos keitimas. Duslintuvų remontas, kondicionierių pildymas, padangų montavimas, smagračio keitimas, greičių dėžės keitimas. Stabdžių remontas: suportų restauravimas, standžių diskų keitimas, stabdžių vamzdelių keitimas, kaladėlių keitimas. Generatorių remontas, žibintų reguliavimas, lempučių keitimas.