Automatinės pavarų dėžės baigia išstumti mechanines, tačiau pastarosios dar ilgą laiką bus naudojamos mažesniuose miesto automobiliuose ir žemesnio lygio kitų modelių komplektacijose. Todėl nereikėtų prarasti įgūdžių naudojantis mechanine pavarų dėžė, o taip pat būtų pravartu žinoti esminius veikimo principus ir ilgaamžiškumo reikalavimus. Viena iš jų – perjungiant pavarą sankabos pedalą visuomet reikėtų spausti iki pat galo.
Jau ilgą laiką visiems norintiems suteikiama galimybė gauti vairuotojo pažymėjimą leidžiantį vairuoti tik automobilius su automatinėmis pavarų dėžėmis. Visgi patyrę instruktoriai tą daryti pataria tik itin savo jėgomis nepasitikintiems būsimiems vairuotojams. Visi kiti turėtų pratintis prie automobilio su mechanine pavarų dėže valdymo. Vėliau persėsti į modelį su automatine transmisija bus gerokai paprasčiau.
Laikyti koją ant sankabos pedalo – blogas įprotis
Didžiausia apkrova automobilio jėgos agregatams ir transmisijai tenka pajudant iš vietos, todėl norint išvengti galimo sankabos pažeidimo liaudyje dar vadinamo deginimu, reikėtų gerai suprasti, kaip veikia mechaninė pavarų dėžė ir kaip ji sujungta su varikliu.
Jei vairuotojas neliečia sankabos pedalo, t.y. kuomet jis atleistas, variklis ir varantieji ratai lieka sujungti su transmisija. Vairuotojui spaudžiant sankabos pedalą tam tikru momentu variklis atjungiamas nuo transmisijos, o sukimo momentas varantiesiems nėra perduodama. Šį veiksmą visuomet reikėtų atlikti itin tolygiai: negalima sankabos pedalo tiesiog „numesti“ – atleidimas turi būti atliekamas palaipsniui.
Taip pat reikėtų atsikratyti įpročio laikyti kairę koją ant sankabos pedalo. Dar blogesnis ir sankabai žalingas įprotis – dalinis pedalo nuspaudimas vietoje žemesnės pavaros perjungimo, kuomet padidėjus apkrovai (pavyzdžiui, važiuojant įkalne) varantiesiems ratams nėra perduodamas pakankamas sukimo momentas. Ne iki galo nuspaudus sankabos pedalą pavarų dėžė iš dalies atjungiama nuo variklio, todėl sumažėja varikliui tenkanti apkrova.
Tai leidžia išvengti atvejų, kuomet dėl pernelyg didelės apkrovos variklis tiesiog užgęsta. Laikydamas dalinai nuspaustą sankabos pedalą vairuotojas dar gali spustelėti akceleratorių ir tokiu būdu įveikti sudėtingesnę atkarpą neperjungęs žemesnės pavaros. Iš pažiūros toks veiksmas gali atrodyti sumaniai, tačiau taip garantuojamas papildomas sankabos dilimas.
Iki galo nuspausti ir visiškai atleisti
Reikėtų atkreipti dėmesį, kad variklio sukimo momentas pavarų dėžei perduodamas per sankabos disko trinties paviršių. Neliečiant sankabos pedalo prispaudimo diskas užtikrina pakankamai didelę jėgą ir sukimo momentas perduodamas nepertraukiamai. Atitinkamai, iki galo nuspaudus sankabos pedalą diafragminė spyruoklė visiškai atitraukia sankabos diską nuo smagračio. Sukimo momentas nėra perduodamas ir automobilis juda veikiamas inercijos.
Tarpinė padėtis, kuomet pedalas nuspaudžiamas ne iki galo, sumažina sankabos disko prispaudimo jėgą. Tokiu atveju smagratis ir sankabos diskas suksis skirtingais greičiais, o tarp jų neišvengiamai atsiras dėvėjimąsi gerokai paspartinanti trintis. Dėl šios priežasties vairuojant automobilį su mechanine pavarų dėže sankabos pedalas turėtų būti nuspaustas iki galo arba visiškai atleistas.
Išimti laikomas pajudėjimas iš vietos, tačiau ir šiuo atveju vairuotojas turėtų būti dėmesingas. Pavyzdžiui, reikėtų vengti staigių pagreitėjimų, kadangi tokiu atveju sunku išvengti sankabos disko prasisukimo. Ypatingai tai aktualu vairuojantiems galingesnius automobilius. Taip pat atidiems reikėtų būti ir pajudant iš vietos įkalnėje. Saugant sankabą vertėtų maksimaliai išnaudoti stabdžius, tačiau neperlaikyti jų atleidžiant sankabos pedalą.
Dilimą išduoda aitrus kvapas
Neatsižvelgiant į aukščiau pateikta rekomendacijas ir laikant iš dalies nuspaustą sankabos pedalą arba kitu būdu įvykus prasisukimui apie galimą perteklinį dilimą, visų pirma, praneš charakteringas kvapas. Ne iki galo prispaustam sankabos diskui trinantis į smagratį padidėja trinties paviršiaus temperatūra, o palaikant didelę apkrovą kvapas gali išlikti ir ilgesnį laiką. Aitrų dylančios sankabos kvapą atpažinti gali net ir mažai patirties turintys vairuotojai.
Apie sudilusią sankabą gali pranešti ir kiti įspėjamieji signalai. Lengviausiai pastebimi gresiantį keitimą išduodantys simptomai – sunkesnis pajudėjimas iš vietos arba sparčiai įsibėgėjant pastebimas neatitikimas tarp variklio sūkių ir automobilio pagreitėjimo. Taip pat atskirais atvejais gali pastebimai padidėti sankabos pedalo eiga. Teisingi įpročiai apsaugos nuo per greito sankabos keitimo ir greičių dėžės keitimo.