Kai važiuojant automobiliu užsidega akumuliatoriaus simbolis prietaisų skydelyje, tai ženklas, kad automobilio elektros sistema veikia netinkamai – dažniausiai dėl nepakankamo akumuliatoriaus įkrovimo. Tai gali reikšti tiek akumuliatoriaus gedimą, tiek generatoriaus ar laidų problemas. Jei nekreipsite dėmesio, automobilis gali bet kada užgesti, o vėliau – visiškai neužsivesti.
Dega akumuliatoriaus lemputė? Tuomet svarbu kuo greičiau išsiaiškinti priežastį. Toliau aptarsime dažniausias gedimų situacijas – nuo energijos nutekėjimo iki generatoriaus ar diržo problemų.
Jei reikalinga akumuliatoriaus keitimo paslauga Vilniuje, užsukite į Toptis – meistrai greitai nustatys tikrąją problemą ir atliks reikiamus darbus.

Pasenęs arba sugedęs akumuliatorius
Akumuliatorius, kaip ir bet kuris kitas automobilio komponentas, turi savo tarnavimo laiką. Dažniausiai jis siekia 4–6 metus, tačiau žema temperatūra, dažnas trumpo atstumo važinėjimas ar retas automobilio naudojimas gali šį laiką gerokai sutrumpinti.
Jei automobilio variklis užsiveda tik su papildoma pagalba, o vos atjungus užvedimo laidus vėl gęsta – tikėtina, kad akumuliatorius yra nebetinkamas naudoti. Tokiu atveju verta pasitikrinti jo būklę.
Kaip patikrinti akumuliatorių su testeriu?
Vienas paprasčiausių būdų – naudoti voltmetrą arba multimetro prietaisą. Išjungus variklį ir visą elektros įrangą, sveikas akumuliatorius turėtų rodyti apie 12,5 V, o varikliui veikiant – apie 14–14,8 V.
Jeigu rodikliai žemiau normos, tikėtina, kad akumuliatorius:
- nusidėvėjęs,
- nebepajėgia išlaikyti įkrovos,
- negauna tinkamo įkrovimo iš generatoriaus.
Jei dar nesate tikri, ar Jūsų akumuliatorius vis dar geras – išsamų gidą rasite šiame straipsnyje: Kaip patikrinti ar akumuliatorius vis dar geras?

Laidų korozija ir prastas kontaktas
Viena dažniausių, bet dažnai nepastebimų problemų – korozija ant akumuliatoriaus gnybtų ar pažeisti laidai. Net ir visiškai veikiantis akumuliatorius negalės perduoti energijos, jei tarp jo ir automobilio elektros sistemos nebus gero kontakto.
Korozija gali atsirasti dėl:
- senų, nešvarių gnybtų,
- prastos izoliacijos,
- drėgmės ar druskų poveikio žiemos metu.
Kaip nuvalyti akumuliatoriaus kontaktus?
Jei pastebite baltus ar žalsvus apnašus ant gnybtų – tai korozija. Ją galima pašalinti naudojant:
- vielinį šepetį,
- švitrinį popierių,
- arba specialų kontaktų valiklį.
Po valymo rekomenduojama naudoti kontaktų tepalą, kuris apsaugos jungtis nuo tolimesnio oksidavimosi.
Taip pat verta patikrinti, ar laidai nėra pažeisti, sulinkę ar atsilaisvinę – ypač jei vairuojate senesnį automobilį.
Net jei akumuliatorius geras, blogas kontaktas gali lemti įkrovimo sutrikimus. Jei neaišku, kas tiksliai neveikia – kreipkitės į autoservisą.
Daugiau apie skirtumus tarp generatoriaus gedimo ir paprasto kontaktų gedimo skaitykite čia: Kaip atskirti generatoriaus gedimą nuo išsikrovusio akumuliatoriaus?
Energijos nutekėjimas automobilyje
Net ir visiškai naujas bei pilnai įkrautas akumuliatorius gali greitai išsikrauti, jei automobilyje yra nuolatinis energijos nutekėjimas. Tai itin dažna problema, ypač kai transporto priemonėje buvo montuota papildoma įranga.
Tokie prietaisai kaip:
- neoriginalios signalizacijos sistemos,
- Bluetooth įrenginiai,
- automatiniai vaizdo registratoriai,
- ar net galingesnės garso sistemos, gali naudoti elektros energiją net ir užgesinus variklį.

Kaip nustatyti energijos nutekėjimą?
Norint tiksliai įvertinti, ar yra nutekėjimas, naudojamas ampermetras, kuris matuoja srovės eikvojimą išjungus automobilį. Jei įrenginys rodo didesnį nei 50 mA energijos naudojimą ramybės režimu – tai ženklas, kad viena iš sistemų „valgo” akumuliatorių net ir neveikiant automobiliui.
Generatorius nekrauna akumuliatoriaus
Kai visi laidai tvarkingi, gnybtai švarūs, o pats akumuliatorius – geros būklės, tačiau lemputė vis tiek dega, labai tikėtina, kad problema slypi generatoriuje. Generatorius atsakingas už akumuliatoriaus įkrovimą važiuojant – jei jis neveikia tinkamai, akumuliatorius nustoja krautis, o energija eikvojama tol, kol jos nelieka visai.
Kaip patikrinti ar generatorius krauna akumuliatorių?
Naudokite voltmetrą ar multimetro prietaisą:
- Užkurkite automobilio variklį.
- Patikrinkite įtampą ties akumuliatoriaus gnybtais.
- Normalus rodiklis: nuo 13,8 V iki 14,8 V.
Jei įtampa mažesnė – tai ženklas, kad generatorius nespėja įkrauti akumuliatoriaus arba išvis to nedaro.
Papildomi simptomai:
- važiuojant prigęsta šviesos, ypač stabdant ar įjungus papildomus prietaisus;
- užvedimo metu starteris silpnai, lėtai suka variklį;
- dega raudonas akumuliatoriaus simbolis prietaisų skydelyje;
- dažnai mirksi skydelio lemputės.

Pažeistas arba praslystantis generatoriaus diržas
Net jei pats generatorius veikia, jis gali neužtikrinti akumuliatoriaus įkrovimo, jei problema slypi jį sukančiame dirže. Generatorius veikia tik tada, kai jį suka variklio perduodama jėga per diržą – jei šis nusidėvėjęs, praslysta ar atsilaisvinęs, jis nespėja sukti generatoriaus pakankamu greičiu.
Kaip atpažinti generatoriaus diržo problemas?
Būdingi požymiai:
- Svyruojanti įkrovimo įtampa važiuojant.
- Girgždantis ar cypiantis garsas užvedus automobilį arba staigiai padidinus sūkius.
- Užsidegusi akumuliatoriaus lemputė, nors akumuliatorius ir generatorius yra tvarkingi.
Diržo praslydimas ypač dažnas senesniuose automobiliuose – skriemulių nusidėvėjimas ir diržo tempimo mechanizmo problemos yra gana dažnos.
Jei girdite cypimą iš variklio skyriaus arba įtampa šokinėja – vertėtų kuo greičiau atlikti generatoriaus sistemos patikrą. Galimai reikia generatoriaus remonto. Mūsų meistrai patikrins tiek diržą, tiek generatorių ir pakeis reikiamas dalis.

Ką daryti, jei akumuliatorius nustoja krautis važiuojant?
Jei važiuojant užsidega akumuliatoriaus lemputė, o Jūs toliau tęsiate kelionę – tai pavojinga situacija. Reiškia, kad akumuliatorius nebegauna įkrovimo, todėl automobilio sistemos ima naudoti jau sukauptą energiją. Kai jos nebelieka – automobilis gali staiga užgesti, net ir važiuojant greitkeliu.
Ką daryti iškart pastebėjus gedimą?
1. Išjunkite visas nebūtinas sistemas, tokias kaip:
- oro kondicionierių,
- garso sistemą,
- salono šildymą,
- papildomus žibintus.
2. Nenustokite važiuoti, jei situacija leidžia – geriau kuo greičiau pasiekti servisą, nei gesinti variklį ir rizikuoti nebeužsivesti.
3. Nestabdykite automobilio be reikalo, nebent tai būtina dėl saugumo – kitas užvedimas gali būti neįmanomas.
4. Stebėkite kitus simptomus – jei pradeda mirksėti žibintai ar sunkiai veikia vairo stiprintuvas, energijos kiekis jau labai ribotas.
Pastebėjote, kad akumuliatorius kraunasi netinkamai ar jau visiškai neveikia? Nedelskite – registruokitės Toptis autoelektriko paslaugai ir išvenkite brangesnių remonto darbų ateityje.