Kodėl neveikia oro kondicionierius? - Toptis.lt

Oro temperatūros stulpeliui perkopiant 30 laipsnių padalą, automobilio salone galima pasijauti lyg suomiškoje pirtyje. Ilgesniam laikui palikus automobilį saulės atokaitoje temperatūra viduje gali pakilti iki 45 laipsnių pagal Celsijų. Tokiais atvejais visuomet gelbėja oro kondicionierius, tačiau labai svarbu, kad lemiamais momentais jis veiktų maksimaliu našumu. Deja, ši įranga taip pat genda ir gali nutikti taip, kad vietoje šalto oro į saloną bus tiekiamas tiesiog ventiliatoriaus iš aplinkos perduodamas srautas. 

Dauguma kondicionieriaus gedimų yra susiję su netinkama priežiūra. Neretai nutinka taip, kad oro kondicionavimo įrangai vairuotojai dėmesį skiria tik po to, kai pastebi, kad ji jau nebeveikia. Norint to išvengti rekomenduojama oro kondicionierių tikrinti prieš kiekvieną sezoną. Meistrai patikrins sistemos sandarumą, o prireikus papildys šaldančios medžiagos atsargas.

Geriausias pastebimas galimų degimų simptomas – įjungus kondicionierių į saloną nėra perduodamas šaltas oras. Kartais nutinka ir taip, kad oro kondicionierius, apskritai, neįsijungia, arba veikia su pertrūkiais. Automobilio kondicionierius gali nustoti veikti ir staiga, pavyzdžiui, kuomet sistemoje pernelyg mažai šaldančios medžiagos arba sugedus kompresoriui.

Dažniausiai pasitaikanti bėda – pasibaigė freonas

Vienas iš dažniausiai pasitaikančių gedimų – pastebimai sumažėjęs sistemos efektyvumas. Tokiu atveju oro kondicionierius veikia visu pajėgumu (tai visuomet turi įtakos vidutinėms degalų sąnaudoms), tačiau salono vėdinimas nėra itin juntamas.

Dažniausiai tai nutinka tuomet, kai sistemoje lieka mažai šaldančios medžiagos. Oro kondicionierius sandarumą gali prarasti labai greitai, todėl ilgesnį laiką netikrinant sistemos laki šaldančioji medžiaga gali tiesiog ištekėti į aplinką. Tokiu atveju kondicionierius papildomas freonu ir toliau gerai veikia.

Sandarumas gali būti pažeidžiamas dėl neįpratai žemo arba pernelyg aukšto slėgio, o taip pat vienos iš sistemos žarnelių, radiatoriaus ar kitos detalės mechaninio pažeidimo. Dėl pernelyg mažo šaldančios medžiagos ir drauge cirkuliuojančios alyvos kiekio taip pat gali užstrigti kompresorius.

Nemalonus kvapas – irgi trūkumas

Našumas gali mažėti ir palaipsniui, o prastėjančias charakteristikas atskirais atvejais lydi nemalonus kvapas. Pastarasis trūkumas dar leidžia naudotis oro kondicionieriumi, tačiau automobilio keleiviams sukelia juntamą diskomfortą. Nemalonų kvapą lemia garintuve pradėjusios veistis bakterijos ir grybeliai.

Garintuvas yra montuojamas po automobilio prietaisų skydeliu ir pro jį praeina visas ventiliatoriaus tiekiamas oras. Didžiausia problema – garintuve nuolat kaupiasi drėgmė, todėl susidaro bakterijoms ir grybeliams palanki terpė. Tai paprastai išsprendžiama kondizionieriu dezinfekcija ir valymas.  

Oro kondicionierius taip pat gali tiekti šaltą orą, tačiau srautas kartais būna labai silpnas. Šiuo reikia žiūrėti ne į kondicionavimo, o į oro tiekimo sistemą. Itin dažnai pasitaikantis trūkumas – užsikimšęs ilgą laiką nekeistas salono filtras. Kiek dažniau sutinkama problema – neveikiantis salono ventiliatorius. Pastarasis gali nustoti veikti įvykus trumpajam jungimui arba iš lauko patekus jį sugadinusiam pašaliniam objektui.

Valdymo įrangos gedimai

Pasitaiko ir atvejų, kuomet sutrinka sistemos valdymas. Oro kondicionieriaus parametrai keičiami valdymo skydelyje. Senesniuose automobiliuose tam buvo naudojami mygtukai ir pasukamos rankenėlės, o naujos kartos modeliuose – keletą funkcijų valdantys ratukai arba liečiami ekranai.

Oro kondicionierius tuomet nustoja reaguoti į vairuotojo pasirinkimus. Atskirais atvejais taip pat galima pastebėti jutiklinio ekrano veikimo sutrikimus. Gedimų priežastys gali būti įvairios, įskaitant natūralų dėvėjimąsi ar elektronikos gedimus.

Vienas iš dažniausiais pasitaikančių elektros įrangos trūkumų – sudegusi arba pažeisti kontrolinė varža. Ši detalė reguliuoja kondicionieriaus perduodamą elektros srovę, todėl gali nutikti taip, kad sistema pradės veikti tik pasirinkus maksimalios galios režimą. Sugedus šiai varžai kondicionieriaus atpažins tik du rėžimus – išjungimo arba maksimalios galios. Ši problema sprendžiama pakeičiant sugedusią varžą nauja.

Problemos su kompresoriumi

Įjungus oro kondicionierių greta nepastebimo šalto oro tiekimo kitas geras indikatorius yra momentinių degalų sąnaudų padidėjimas. Jei šios išlieka nepakitusios ir vėdinimas salone yra nejuntamas, tai gali būti susiję su kompresoriumi. Senesnių automobilių savininkams tai itin prasta naujiena, kadangi kompresorius – itin brangi detalė.

Lengviau išsisukti pavyks tik tais atvejais, kuomet fiksuojami tik kompresoriaus sankabos arba juostinio diržo gedimai. Pavyzdžiui, sukimo momentą kompresoriaus skriemuliui perduodantis diržas gali būti netinkamai įtemptas arba tiesiog nutrūkęs. Panašus gedimas gali įvykti ir tuomet, kai šaldančios medžiagos kiekis sistemoje yra nepakankamas. Tiesa, dauguma gamintojų yra numatę apsaugą, kuri tokiais atvejais neleidžia įjungti kondicionieriaus.

Gali nutikti ir taip, kad oro kondicionierius veikia, tačiau kiekvieną kartą įjungus girdimas neįprastai didelis triukšmas. Dažniausiai tai lemia kompresoriaus sankabos guolio gedimai, tačiau įtakos gali turėti ir kompresoriaus užteršimas.

Oro kondicionieriaus sistemos priežiūra ir remontas nėra tie darbai, kuriuos dauguma vairuotojų galėtų atlikti namuose. Sandarumo tikrinimui reikalingi elektroniniai davikliai, šaldančios medžiagos ar kompresoriaus alyvos keitimui – specialūs agregatai, automobilio diagnostikos kompiuterio atmintyje įrašytų klaidų nuskaitymui – diagnostikos kompiuteriai ir visas komplektas paprastesnių matavimo prietaisų.

Jei norite, kad automobilis tarnautų ilgiau su minimaliais gedimais – visada laiku atlikite profilaktiką. Savalaikė važiuoklės patikra apsaugo nuo rimtesnių važiuoklės remontų. O ką jau kalbėti apie laiku neatliktus variklio sistemos remonto darbus, kurie laiku neatlikti, gali garantuoti kur kas didesnias išlaidas. 

[booked-calendar style="list" calendar="52"]