Kaip dažnai reikia keisti stabdžių kaladėles? - Toptis.lt

Vertinant įtaką eismo saugumui stabdžių sistemą galima būti laikyti pačia svarbiausia viso automobilio įranga. Netgi lenktyninių bolidų tempą trasoje labiau apibrėžia ne variklio išvystoma galia, o būtent stabdžių efektyvumas. Kaip juokaudami dažnai sako automobilių apžvalgininkai ir vairavimo treneriai – eismo įvykiai nutinka ne dėl pernelyg didelio greičio, bet todėl, kad vairuotojui nepavyko laiku sustoti. Stabdžių sistemai reikia skirti ypatingą dėmesį, nes tai gali lemti skirtumą tarp lengvo išgąsčio ir rimto eismo įvykio. Todėl stabdžių remontas negali būti atidėliojamas. O labai rekomenduojama ir reguliari stabdžių patikra stende

Stabdžių kaladėlės yra nuolatos naudojamos, todėl natūraliai dėvisi. Regeneracinis hibridinių modelių ir elektromobilių stabdymas šiek tiek sumažina pagrindinių stabdžių eksploatavimą todėl jų kaladėlės gali būti naudojamos ilgesnį laiką. Tuo metu visuose įprastus vidaus degimo variklius turinčiuose automobiliuose jos dėvisi ganėtinai sparčiai. Dėl didesnio nei būgnų efektyvumo diskiniai stabdžiai šiuolaikiniuose modeliuose montuojami ir gale. Nors galinių ratų stabdymo efektyvumas ir apkrova yra mažesni, tačiau tai vis tiek papildomas kaladėlių komplektas, kurį taip pat tenka keisti.

Keitimo intervalai – labai skirtingi

Stabdžių kaladėlių keitimo intervalams įtakos turi įvairūs faktoriai, tarp kurių yra vairavimo stilius, eksploatacijos sąlygos ir bendra stabdžių sistemos būklė. Nelenktyniaujant nuo šviesoforo iki šviesoforo ir ramiai vairuojant mieste stabdžių kaladėlių komplekto turėtų užtekti maždaug 50 tūkst. kilometrų. Dinamiškai vairuojant miesto aplinkoje keitimo gali prireikti ir nuvažiavus vos 10 tūkst. kilometrų.

Automobilį eksploatuojant užmiestyje ramus arba agresyvesnis vairavimo stilius gali sudaryti ne mažesnį skirtumą. Specialistų vertinimu, judėjimo tolygumą palaikantiems vairuotojams stabdžių kaladėlių gali užtekti iki 80 tūkst. kilometrų atstumui. Tuo metu mėgstantys šiek tiek stipriau paspausti akceleratorių magistraliniuose keliuose ne visada nuvažiuos ir 50 tūkst. kilometrų.

Apie būtinybę keisti stabdžių kaladėles vairuotojams praneša elektroninės arba mechaninės sistemos. Vartotojams patogiausias sprendimas – apie susidėvėjimą informuojantis specialus daviklis. Pasiekus tam tikrą ribą šis daviklis prietaisų skydelyje aktyvuos įspėjančią lemputę. Mechaninėse sistemos montuojami akustiniai davikliai, kurie pagal būdingus garsus informuos vairuotoją apie kaladėlių susidėvėjimą.

Jei sistema neturi dilimą fiksuojančių daviklių, o vairuotojas automobilio techninei priežiūrai neskiria pakankamai dėmesio, gali nutikti taip, kad apie neišvengiamą kaladėlių keitimą sužinos tik visiškai pasibaigus jų frikcinei medžiagai. Tuomet pastebimai suprastėja stabdymo efektyvumas, o paskutiniuoju pavojaus signalu tampa atsiradusi vibracija ir besitrinančių metalinių paviršių keliamas triukšmas. Taip pat gali padidėti stabdžių pedalo eiga.

Kokias kaladėles pasirinkti?

Nepriklausomai nuo vairavimo stiliaus galiausiai vis tiek ateina stabdžių kaladėlių keitimo metas. Kaina šiuo atveju neturėtų būti lemiantis faktorius. Visuomet galima rinktis minimalius gamintojo nustatytus techninius reikalavimus atitinkantį gaminį, tačiau taip pat yra galimybė pritaikyti ir aukštesnės kokybės produktą.

Tai turėtų būti itin aktualu dinamišką važiavimą mėgstantiems vairuotojams. Brangesnės kaladėlės geriau atlaikys aukštesnę temperatūrą ir didesnes apkrovas. Be to, kokybiškiausios detalės garantuos trumpiausią stabdymo kelią.

Neamžini yra ir stabdžių diskai. Stabdžių diskų keitimas rekomenduojamas vieną kartą per du kaladėlių keitimus. Šioms detalėms taip pat tenka didžiulės apkrovos, o intensyvaus stabdymo metu jų darbinė temperatūra gali viršyti 500 temperatūrą laipsnių pagal Celsijų. Kaladėles keičiant pavėluotai diskai gali būti pažeisti, o tuomet juos keisti teks nepriklausomai nuo ridos.

Itin didelis dėmesys stabdžių sistemai skiriamas ir atliekant techninę apžiūrą. Stende patikrinama ne tik stabdžių efektyvumas, bet ir galimi tos pačios ašies kairiojo ir dešiniojo ratų stabdymo netolygumas, todėl abejojant sistemos būkle verta iš anksto pasikeisti tiek kaladėles, tiek ir diskus.

[booked-calendar style="list" calendar="52"]